“TRendpaper” Notları

Her yıl dünyada değişik parametreleri bir araya toplar, yaşanan felaketleri, siyasal olayları, göçleri, dünyada pek çok ana sektörün üretim durumlarını inceler, bunun yanında bir de alt kültürlerde ve üst sosyal çevrelerde ileriye yönelik olabilecek akımları ele alıp iki yıl sonrasının trendlerini açıklamaya çalışırız. Neden iki yıl sonra? Çünkü aslında trendler farklı alanlarda “üretim sürecini” anlatmaya çalışır. Bu yılki üretim, ancak iki yıl sonra pazara sunulur hale gelir. Moda dediğimiz durum da trendler sonrası ürünleşip ticari bir nesne olarak karşımıza çıkar. Yani moda, trendleri takip eder. Kısaca özetlersek, trendler herhangi bir alandaki yoğunlaşmadır. Moda da trendden esinlenerek kısa dönemlerde geniş kitleler için ürün üretmesidir.

Covid-19 pandemisi geçen yıl yaptığımız genel trend açıklamalarının büyük kısmının devre dışı kalmasına neden oldu. Küresel alttrendlerden etkilenerek oluşturulan renkler, kumaşlar, yapısal tasarım kalıpları doğal olarak zaten üretime girmişti ve bunlarda değişim olmadı. Bu nedenle 2021 genel tasarım trendleri de açıkladığımız ana hatları taşımaya devam edecek. Ancak bu dönem tüketici tercihlerinde ve davranışlarında zorunlu olarak önemli değişim oldu. Daha çok dışarıya açılacağını, sokakta zaman geçireceğini öngördüğümüz tüketici, pandemi nedeniyle evinde kalıp oyalanma ve uğraşı alanı olan evini zorunlu olarak seçti. Üstelik evini aynı zamanda kendisi ve eşi için bir işyeri, çocukları için okul, aile yaşlıları için bakımevi alanı yaptı.

Tüketiciler evdeki yaşam tercihlerini (işyeri-evofis olma dışında) ise teknoloji kullanma zorunluluğuna ters olarak, el yapımı ürünler ve kendi becerisini geliştirme üzerine yoğunlaştırdı. Burada markalara (üreticilere), tüketicilere yönelik üretimin geleceği için ipuçları vereceğim.

1. Tüketicileri sadece bir tüketici olarak görmekten vazgeçin. 1980’lerde Alvin Tofler’in gelecek toplumları ile ilgili tanımlarında ilk dile getirilen “türetici”, özellikle pandemi ile hayatımıza şu dönem yerleşmeye başladı. İngilizce procumer (consumer ve producer birleşimi) adı verilen ve Türkçe olarak da “türetici” olarak adlandırılan yeni bir evre. Tüketiciler artık “türetici” (üreten tüketici) olarak iki yön bulunuyor. İlki eskiden hobi dediğimiz evde-elde-kişisel üretim, kişisel ihtiyaçları karşılamak amacına dönüştü (evde ekmek, kahve, kıyafet vd. yapmak). İkincisi de özellikle teknoloji ile bilgiye ve üretime bağımsız olarak erişen bireylerin üretim durumu (dijital dünyada yapılabilecek ve kişisel bağımsızlığı sağladığı düşünülen her şey). Markaların anlayacağı üzere, tüketici de artık üretiyor. Siz de ürünlerinizi geliştirirken bu durumu dikkate alın. Belki üretim konusunda müşteri ve tüketicilerinizi dahil etmek yeni bir akım olabilir.

2. Müşteri ve tüketicilerinizi, evde kendi başlarına yapabilecekleri tasarımlarla buluşturun. ‘Ben yaptım’ hissini yaşamasını sağlayacak ürünler geliştirin, onlara sunun ve belki onların o ürünü tamamlamasını isteyin (İKEA’nın evde montaj sürecini düşünün).

3. Evlerini eskisinden daha fazla kendi özel yaşam alanlarına dönüştürecek ürünler sunun. Pandemi öncesi evlerini düzenleyen-tasarlayan müşterileriniz, eve gelecek misafirleri etkilemek için çaba sarfederdi (gösterişçi tüketim). Oysa şimdi evinde kendi başına kaldı ve evinin tam da şu an ona mutlu olacağı bir mekan haline dönüşmesi için çaba gösteriyor (haz alma tüketimi-kendini ifade faydası). Kişiselleştirilmiş ürünler yaratın. Markanızı müşterinizin kimliğine özel bir hale dönüştürün.

4. Trendleri takip ederek ürün geliştirme ve iyileştirme yapın. Üründen çok, o ürünün tüketicide yaratacağı hissi hayal edin.

5. Evde yaşam sürecinde tüketicileriniz çiçek bakımından evde üçüncü nesil kahve yapımına, dijital dünyada pazar oluşturmadan internette fenomen olmaya, hiç mutfağa girmeyen erkekler bile yemek yapmaya ve hatta bazıları balkonunda sebze üretmeye başladı. Evde iş dışında da değerlendirilecek ve insanların kendilerine özel alan oluşturacakları-becerilerini keşfettikleri bir zaman dilimi daha var. “Zamanı” üretime yönlendirin.

6. Unutmadan söyleyeyim, “etnik ürünler” el işi dolap kapağından duvar tabağına, evde rahatça giyilecek kıyafetlerden yöresel yemek ritüellerine kadar her kategoride giderek artacak. Bu nedenle etnik-yerel kimliklerden oluşacak modernize edilmiş ürünler üzerine çalışmanızı öneririm.

7. Tüketici şimdi kendine özel olarak düzenleyeceği evini ve özel yaşamını, özel olmaktan çıkararak, evdeki başarıları ve yaptığı her şeyle birlikte dijital dünyaya taşımaya başladı. Özellikle onun bu yönelimine yardımcı olacak markaları tercih edecekler. Yöntem markalara kalıyor.

Pandemi öyle ya da böyle hem tüketicilere hem de markalara çok şey öğretti. Ancak artık geleceğe adım atmak gerekiyor. Trend analizlerini herkes takip etmeli, geleceği önceden görerek işlerine yön vermeliler.

(TRendpaper, Brand Suite İstanbul’un trend yorumlarını içeren ve belli dönemlerde yayınlanan trend içerik markasıdır.)

BÜLENT FİDAN 
SEMİNER • DERS • SÖYLEŞİ
TAKVİM /
2016-2017-2018-
2019-2020
 
28 / 11 / 2019
Ankara Marka Buluşmaları
ATO
3 / 07 / 2019
Marka Kimliği Çalıştayı
Denizli İhracatçılar Birliği
Denizli
21 / 04 / 2019
Ev Tekstilinde 2020 ve 2021 Trendleri Analizi
EVTEKS FUARI
20 / 03 / 2019
Marka Kimliğinde Değişim
Altınbaş Üniversitesi
12 / 02 / 2019
Stratejik Marka Kavramı
Altınbaş Üniversitesi
11 / 01 / 2019
 
Günümüzün Devrimi
 
Konuk
Medipol Üniversitesi
11 / 01 / 2019
Günümüzün Devrimi
Konuk
Medipol Üniversitesi
21 / 12 / 2018
Marka Zirvesi 
Bakü Azerbaycan
06 / 12 / 2018
Kurumsal Sosyal
Sorumluluk Zirvesi
İstanbul 
30 / 11 / 2018
İletişimciler Buluşması
TÜHİD İstanbul
16 / 02 / 2018
 
Markaşehir İzmir
 
Konferansı
TÜHİD ve İzmir Ticaret Odası
23 / 12 / 2017
Made in Azerbijan
Bakü
15 / 12 / 2017
Gaziantep Büyükşehir B.
Gaziantep
30 / 11 / 2017
Marketing Meetup
İTÜ Maslak
16 / 10 2017
House of Genius
Workinton
23 / 09 / 2917
Go Digital Etkinliği
Dijital Karga
Bilge Adam
25/ 05 2017
Arçelik -Beko
Ajans Yönetimi Eğitimi
Reklamcılık Vakfı
 
25/ 05 / 2017
Marka Türkiye 
Lütfi Kırdar İstanbul
11 / 05 / 2017
İçerik Oyunları
(Konferans)
Santral İstanbul
İstanbul Bilgi Üniversitesi
30 /03/2017
Yerelden Globale 
Markalar Konferansı
Cef Works 
Shangri-La Hotel
15 /03/2017
Marka Deneyiminde 
Marka Kimliği
Bahçeşehir Üniversitesi

24 /02/2017

Türk Olarak İtalyan Tasarımı Satmaya Çalışmak

Bursa Halkla İlişkiler Derneği

Bursa

14/12/2016

Dijital Dünyada Marka İletişimi ve Yönetimi / Konuşmacı/ Seminer

Doğuş Üniversitesi

Sanat ve Tasarım Fakültesi

İstanbul

04/11/2016

Marka Kimliği Yaratma 

Atölye Çalışması

Brand Institute

İstanbul

12/10/2016 

Türk Kimliğinin

Markalara Yansıması

Brand Institute

İstanbul

07/10/2016

Temel Marka Yönetimi

Brand Institute 

İstanbul

13 /08/2016 

Markalar ve Sosyal Medya

Açık Seminerler / BrandMap İstanbul

25/07/2016

Ajans Marka İlişkileri - Ajans Yönetimi / TürkTelekom Akademi

İstanbul
 

30/05/2016 

Krizde İtibar ve Marka Yönetimi / ANSİAD

Antalya 

07/05/2016 

Kurumsal Marka Stratejileri ve İtibar Yönetimi / REPMAN-İtibar Araştırmaları Merkezi

İstanbul

03/04/2016 

Marka Yönetimi ve Marka Kimliği / Ortak İletişim

İstanbul

17/02/2016 

Sosyal Medya ve Marka / İstanbul

05/01/2016 

Marka Yönetimi / Merkez Kariyer Günleri

İstanbul

 

Bilgi: Seminer, eğitim ve söyleşi için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz.  

KARİKATÜR - İLLÜSTRASYON 

1990'dan bugüne… Karikatürlerim ve editoryal illüstrasyonlarım…
Ödül alan ve yayınlanan eserler arasından derlenmiştir.

Bilgi: Yayınlarınız için Bülent Fidan'ın editoryal illüstrasyonlarını kullanmak ya da size özel illüstrasyon çizimleri için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz. 

 BRANDMAP 

İşdünyasının bilgi paylaşım platformu yayını olan BRANDMAP, her ay marka temelinde işdünyası konularını işliyor. 

kapak35-1.png
BRAND SUITE ISTANBUL


Türkiye'nin marka temelinde hizmet sunan tek KURUMSAL MARKA TASARIM AJANSI

BrandSuite İstanbul, Bülent Fidan ve tasarım ekibi tarafından, marka kimliği, marka görsel kimliği, marka iletişimi ve kurumsal tasarımlar alanında çalışmalarını sürdürüyor.
 

Bilgi: Marka Danışmanlığı ve tasarımlarınız için sitedeki İLETİŞİM bölümünden görüşme talebinizi yollayabilirsiniz. 
 

brandsuitelogo1-01.png

© 2016 Bülent Fidan

  • Facebook B&W
  • Twitter B&W
  • Instagram B&W
  • link