Ne nedir? TrendPaper notları. Antika, vintage, retro, kitsch nedir?


ANTİKA NE DEMEK?

Latince “antiquus” kavramından gelen “antika” sözcüğü genel olarak “eski” sözcüğü ile karıştırılır. “Antika”, “Eski” sözcüğünden farklıdır. Her antika nesne eski olmasına karşın, her eski olan antika olarak adlandırılmaz. Antika olarak kabul edilen nesne (artık sadece “antik” dönemden kalan değildir), genel olarak en az 100 yıllık olan, yapıldığı dönemin belirgin önemli tasarım, uygulama-yapım, sanat akımı, el becerisi, kullanılan malzemenin ayrıcalığı, estetik yapısı, bir anıyı ya da özel bir tarihi ifade ediyor olmasının yanı sıra adet olarak günümüze belli sayıda ulaşması ile bir koleksiyon ve sergi değeri taşıyor olması gerekir. Bu özellikleri nedeniyle de bir üretim maliyeti değeri dışında, daha yüksek bedelde değişim ve koleksiyon değeri ile hayatına devam eder. Bazı nesnelerde 100 yıl yerine daha kısa süreler değerlendirilir. Otomobil, cam, mobilya ya da artık çok bulunamayan ama yaş dışında diğer özelliklere sahip nesneler de genel olarak, 50 – 100 yıl arasında da olsa antika olarak değerlendirilir (özellikle otomobillerde “antika” yerine “klasik” sözcüğü de kullanılır).

Antika Aynalık Regency Stili Antika Aynalık. 2oo yılı aşkın yaşına rağmen durumunu çok iyi korumuş bu antika ayna özellikle oyma işçiliğindeki başarısı ile antika sevenlerin ilgi odağı olmaktadır. Regency stilinin belirgin özellikleri arasında olan arabesk çizgiler bu antikada da çok başarılı bir şekilde görülmektedir.

Marilyn Monroe'nun 1956 model Ford Thunderbird otomobili.

Marilyn Monroe'nun ölümünün ardından defalarca ünlü isimler tarafından müzayedelere konuldu ve el değiştirdi. Hem Marilyn Monroe anısı hem de ürünün eşsiz estetiği ve bu sağlamlıkta korunmuş tek otomobil olması antika değerini artırıyor.

VINTAGE NE DEMEK?

Fransızca “”bağbozumu” anlamına gelen “vintage” kavramı, bir nesnenin değerini ifade etmek için kullanılan bir sözcüklerden biridir. Vintage eskidir ama her eski ürün “vitage” olamaz. “Geçmiş bir dönemin modasına ait” tanımı çerçevesinde (1920’ler, 30’lar... 80’ler moda akımları gibi), nesnenin üretim döneminin belli özellikleri ile ortaya çıktığı, gerçekten o dönem üretilip bugün kullanılabilecek derecede korunmuş, bazen ikinci el de olabilen, özel parçalar ya da özel parçalardan oluşan bir koleksiyondur. Vintage “eski görünümlü” değil, gerçekten eskidir. Ancak antika da değildir. Vintage eski olması nedeniyle antika kavramı ve tarz olarak eskiyi ifade etmesi nedeniyle de retro sözcüğü ile karıştırılıyor. Murano Küllük El yapımı İtalyan Murano cam. Yeşil cam içi kırmızı tonlarında, Sommerso tekniğiyle yapılmıştır. 1970’ler. Orta boy, 564gr ağırlığında ve yuvarlak hatlarıyla şık tasarımdır. Kullanıma bağlı az çizilme mevcuttur. 1920’lerde Venedik’te yangın çıkma olasılığının yüksek olduğu düşünülerek, cam ustaları Venedik kenti içinde yer alan bir adaya gönderilir. Cam ustaları yüzyıllardır bu adada kendi tarzlarını geliştirirler. Adanın adı bu ustaların ürettiği ürünlerin de adı olur: Murano Camları.

1950’lerden...

1950’ler 2. Dünya Savaşı sonrası, erkeklerin ülkelerine döndüğü, savaş yıllarında erkeklerin yerine fabrikalarda çalışan ve erkek tarzına bürünen kadınların da eve dödüğü dönemler. Kadınların daha kadınsı olma, zarif vücut hatlarını ortaya çıkarma, eteklerin daha özgür ve dans etme sınırlarını zorladığı için kloşun arttığı dönem. Belde korse ve peplum, bob kesim gibi kavramların yılları.

RETRO NE DEMEK?

Retro kavramı 1960’lardan itibaren sanat ve mimaride ortaya çıkan bir kavram olarak hayatımıza girdi. “Geçmişe ait”, “geriye doğru”, “dönem” ifadesi olarak kullanılmaktadır. Retro nesneler eski değildir. Önceki belli bir dönemin, yaygın ve en belirgin özelliklerini yansıtan, o dönemde üretilmiş nesnelere benzeyen, o dönemi hatırlatan-anlatmaya çalışan yeni üretilmiş güncel olandır. Retro nesneler üretmenin amacı, günün tarzına eski tarzı ekleyerek zenginleştirmektir. Retro nesneler eski dönemin malzemesi, yapım şekli ya da içerik olarak tıpatıp aynısı değildir. Eski tarza yeni teknoloji, yeni taz, yeni yapım uygulanır. Retro Pikap 1980’lerde sona eren plak çalma kavramı ve etkinliğini yeniden canlandıran retro pikaplar hem evlerde bir dekorasyon nesnesi hem de yine retro olarak yeniden üretilmeye başlanan plaklar için popüler bir ürün haline geldi. Tabii ki güncel teknolojik yenilikler ve 1970’ler tasarımı ile. Ürün Özellikleri: Taş plaklar dahil mevcut tüm plak türlerini çalabilme (33, 45, 78 devir). USB uçlu güç kablosu sayesinde power bank ve priz adaptörüne bağlanarak kullanabilme (Priz adaptörü kutu içerisinden çıkmaktadır).

Retro Halı Özel dokuma tekniği ile renk tonlarındaki farklılık sayesinde ürüne eskitme havası verilmiştir. Amaç eski ya da antika hissi yaratmaktır. Ürünün hav yüksekliği ne çok kalın ne de çok incedir. Bu da ürüne ipeksi bir görüntü vermektedir. Profesyonel makine dokuması dolayısıyla ürünü uzun yıllar kullanabilirsiniz. %100 Poliproplen malzeme gereği üründe solma olmaz. Antibakteriyeldir ve toz tutmaz. İlmek sıklığı 224.000'dir ve hav yüksekliği 10mm dir. NOT: Tanıtım malzemelerinde renk tonlarında çekim dolayısıyla ufak farklılıklar gerçekleşebilir.

KITSCH (KİÇ) NE DEMEK?

Endüstri devrimine kadar pek çok nesnede olduğu gibi sanat eserlerinde de belli sınıfın sahipliği vardı. Endüstri Devrimi ile kapitalist yaklaşımla çoklu üretilip satılabilir olan her şey gibi önce sanatta “herkes için sanat” kavramı ortaya çıktı. Bu da zamanla “kitsch” olarak tanımlanan nesnelerin ortaya çıkmasına neden oldu. Kitsch sözcüğü Almanca kökenli ve değersiz, zevksiz, çirkin olan anlamına gelir (tam olarak yaymak, karıştırmak anlamındaki “kitschen”). Kitsch olarak tanımlanan nesneler mimariden heykele, mobilyadan kıyafete kadar her alanda örnekler vermiştir. Kitsch, sanat ya da özel kültür ürünlerinin kopyalama yoluyla çoğaltılarak, değersizleştirilip çoklu üretilerek, ucuza ulaşılıp sahip olunan popüler nesnelerin, sahip olunduktan sonra değerli gibi sergilenerek sunulmasıyla ortaya çıkan durumdur. Antik sütun görünümlü balkon sütunları olan evler, evlerde değerliymiş gibi baş köşeye konan ünlü heykellerin küçük bibloları, edebi değer taşımayan romanlar, ünlü tabloların dijital baskı duvara asılan taklitleri gibi pek çok örnek yaşamımızda yer alıyor. Retro nesnelerin büyük kısmı aslında kitsch olarak tanımlanabilecek durumdadır. Rodin’in “Düşünen Adam” heykeli biblosu Pek çok tezgahta ve hediyelik eşya dükkanında rastlanabilecek biblo.

Michelangelo freskinin bir marka ikonu olarak hayatına devam etmesi Sistin Şapeli tavanında (Vatikan’da), Eski Ahit’ten 9 ayrı betimleme içinde yer alan eser.

BÜLENT FİDAN 
SEMİNER • DERS • SÖYLEŞİ
TAKVİM /
2016-2017-2018-
2019-2020
 
28 / 11 / 2019
Ankara Marka Buluşmaları
ATO
3 / 07 / 2019
Marka Kimliği Çalıştayı
Denizli İhracatçılar Birliği
Denizli
21 / 04 / 2019
Ev Tekstilinde 2020 ve 2021 Trendleri Analizi
EVTEKS FUARI
20 / 03 / 2019
Marka Kimliğinde Değişim
Altınbaş Üniversitesi
12 / 02 / 2019
Stratejik Marka Kavramı
Altınbaş Üniversitesi
11 / 01 / 2019
 
Günümüzün Devrimi
 
Konuk
Medipol Üniversitesi
11 / 01 / 2019
Günümüzün Devrimi
Konuk
Medipol Üniversitesi
21 / 12 / 2018
Marka Zirvesi 
Bakü Azerbaycan
06 / 12 / 2018
Kurumsal Sosyal
Sorumluluk Zirvesi
İstanbul 
30 / 11 / 2018
İletişimciler Buluşması
TÜHİD İstanbul
16 / 02 / 2018
 
Markaşehir İzmir
 
Konferansı
TÜHİD ve İzmir Ticaret Odası
23 / 12 / 2017
Made in Azerbijan
Bakü
15 / 12 / 2017
Gaziantep Büyükşehir B.
Gaziantep
30 / 11 / 2017
Marketing Meetup
İTÜ Maslak
16 / 10 2017
House of Genius
Workinton
23 / 09 / 2917
Go Digital Etkinliği
Dijital Karga
Bilge Adam
25/ 05 2017
Arçelik -Beko
Ajans Yönetimi Eğitimi
Reklamcılık Vakfı
 
25/ 05 / 2017
Marka Türkiye 
Lütfi Kırdar İstanbul
11 / 05 / 2017
İçerik Oyunları
(Konferans)
Santral İstanbul
İstanbul Bilgi Üniversitesi
30 /03/2017
Yerelden Globale 
Markalar Konferansı
Cef Works 
Shangri-La Hotel
15 /03/2017
Marka Deneyiminde 
Marka Kimliği
Bahçeşehir Üniversitesi

24 /02/2017

Türk Olarak İtalyan Tasarımı Satmaya Çalışmak

Bursa Halkla İlişkiler Derneği

Bursa

14/12/2016

Dijital Dünyada Marka İletişimi ve Yönetimi / Konuşmacı/ Seminer

Doğuş Üniversitesi

Sanat ve Tasarım Fakültesi

İstanbul

04/11/2016

Marka Kimliği Yaratma 

Atölye Çalışması

Brand Institute

İstanbul

12/10/2016 

Türk Kimliğinin

Markalara Yansıması

Brand Institute

İstanbul

07/10/2016

Temel Marka Yönetimi

Brand Institute 

İstanbul

13 /08/2016 

Markalar ve Sosyal Medya

Açık Seminerler / BrandMap İstanbul

25/07/2016

Ajans Marka İlişkileri - Ajans Yönetimi / TürkTelekom Akademi

İstanbul
 

30/05/2016 

Krizde İtibar ve Marka Yönetimi / ANSİAD

Antalya 

07/05/2016 

Kurumsal Marka Stratejileri ve İtibar Yönetimi / REPMAN-İtibar Araştırmaları Merkezi

İstanbul

03/04/2016 

Marka Yönetimi ve Marka Kimliği / Ortak İletişim

İstanbul

17/02/2016 

Sosyal Medya ve Marka / İstanbul

05/01/2016 

Marka Yönetimi / Merkez Kariyer Günleri

İstanbul

 

Bilgi: Seminer, eğitim ve söyleşi için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz.  

KARİKATÜR - İLLÜSTRASYON 

1990'dan bugüne… Karikatürlerim ve editoryal illüstrasyonlarım…
Ödül alan ve yayınlanan eserler arasından derlenmiştir.

Bilgi: Yayınlarınız için Bülent Fidan'ın editoryal illüstrasyonlarını kullanmak ya da size özel illüstrasyon çizimleri için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz. 

 BRANDMAP 

İşdünyasının bilgi paylaşım platformu yayını olan BRANDMAP, her ay marka temelinde işdünyası konularını işliyor. 

BM41_Aralık_2020_Kapak-1.png
BRAND SUITE ISTANBUL


Türkiye'nin marka temelinde hizmet sunan tek KURUMSAL MARKA TASARIM AJANSI

BrandSuite İstanbul, Bülent Fidan ve tasarım ekibi tarafından, marka kimliği, marka görsel kimliği, marka iletişimi ve kurumsal tasarımlar alanında çalışmalarını sürdürüyor.
 

Bilgi: Marka Danışmanlığı ve tasarımlarınız için sitedeki İLETİŞİM bölümünden görüşme talebinizi yollayabilirsiniz. 
 

brandsuitelogo1-01.png

© 2016 Bülent Fidan

  • Facebook B&W
  • Twitter B&W
  • Instagram B&W
  • link