top of page

Marka olmak için "tasa"lanmak gerek...


Dünyanın en büyük markaları da en sevilen markaları da bir konuda ısrarla ilerliyor ve markalarının kimliklerinde ve ürünlerinde onu temele alıyorlar. Başarıları da bundan kaynaklanıyor. O ısrarla üzerinde durulan konu ne mi? TASARIM. Küresel araştırma şirketlerinin pek çok ülkede gerçekleştirdiği araştırmalar, tüketicinin tasarım olarak gözüne çarpan ürüne daha fazla bedel ödemeye razı olduğunu ortaya koyuyor. Bu da bazı markaların ürün, hizmet, sunum, iletişim, duygu gibi farklı alanlardaki tasarım zihniyetiyle yıllardır nasıl güçlü markalar yaratığının da açık göstergesi oluyor. Örneklerine kısaca bakalım mı?

Apple "ürün tasarımı" ile başarıya ulaştı. İlk etapta dünyada (ABD dışında) tasarımcıların kullandığı bir bilgisayar olarak da konumlanmış, böylece tasarımcılardan yola çıkarak güçlü bir tasarım değerini yaratmıştı. Ancak zamanla "bej" renginin teknoloji için sıradan olduğunu ifade etmiş, farklı renklerde, metal dokulu ve şeffaf bilgisayarlarla kullanıcıya o zamana kadar hiç görmediği renkler ve dokularla ulaştı. Bu tam olarak bir marka tasarımı deneyimiydi. Apple hala mağazalarında "teknoloji deneyimi" yaşatmaya devam ediyor. Markanın "marka kimliğinde marka özünde" kolaylık-sadelik-basitlik, yaratıcılık ve tasarım yatıyor. Kullanıcı deneyimi tasarımı da markanın özündeki bu değerlerden doğuyor.

Abercrombie and fitch yıllarca cinselliği tasarımla birleştirdiği vitrinlerinin tasarımları ve mağaza içi seksi satışçıları ile büyüdü. İnsanlar kıyafet denemeye gittiklerinde ve özellikle selfi ile vitrin önlerinde, mağaza içinde yarı çıplak satıcılarla ve panoların yanlarında tasarıma övgüyü cinsellikle bir araya getirerek büyüttüler.

Starbucks servis tasarımları geliştirerek büyüdü. Adınıza, kişiselleştirilmiş hizmet almak... Starbucks’ın belki de en önemli tasarımıydı. “Gerçek adımı mı söylesem, bu oyunun bir parçası mı olsam”… Mağaza içindeki her şey oyun tasarımının, hizmet tasarımının en önemli parçası oldu.

IKEA alışverişte rota tasarımının yanına hayata küçük farklılıklar ve çözümler ile mutluluk katan ürün tasarımları ile bir ikon marka haline geldi. Dev mağazaya girince renk ve tasarım ürünler, eğlenceli objeler derken kafanız karışabilir. IKEA mağaza içinde rota çizdi, ne zaman nereye bakman gerektiği, acıktığında ne yemen gerektiği, sana dar gelen ve bir türlü döşeyemediğin evinin nasıl döşenebileceği, gördüğünde kesinlikle alma hissi uyandıran küçük hazlar veren eğlenceli ürünleri bu dev mağaza içinde zeki ve alışılmışın dışında tasarımlarla sundu. Dilden dile yayıldı. Aynı zamanda eğlenceyi evine taşıdı. Kendi yapabildiğin ürün tasarımları pek çok alana örnek oldu. Hem senin için sana önerdi hem de kendini başarılı hissetmen için ürünleri montajsız verdi.

Beetle her ne kadar nazizmin simgesi olarak doğsa da 60'larda hippi akımının simgelerinden biri haline geldi ve asıl değerini orada kazandı. Tasarımı ve hayatın her alana sunduğu çözümleri ile dünyanın en ikonik ve asla modası geçmeyen markalarının başında yer aldı. 2003 yılında son üretim gerçekleşti ama dünyanın neresine giderseniz gidin kentin sokaklarında mutlaka yenilenmiş bir VosVos görürsünüz. Türkiye'de Vosvos ya da Tosbağa, Fransa'da uğur böceği anlamına gelen "Coccinelle", İtalya'da ve Brezilya'da böcek anlamına gelen "Maggiolino" ve "Fusca", Bolivya'da kaplumbağa anlamına gelen "Peta", Endonezya'da da kurbağa anlamına gelen "Kodok" ismiyle kitlelerce yaşatılıyor.

Absolut Vodka alkol kullanan ya da kullanmayan çok sayıda kişiye reklam tasarımları ile kendini takip ettirdi. Herkes reklamları kesti sakladı, paylaştı... Absolut ikon haline gelen şişesini akla gelebilecek har alanda bir iz, silüet gibi kullanma yolunu reklamlarıyla açtı. Ardından dünyanın her yerindeki tasarımcılar buna katıldı ve Absolut hikâyesi virüs gibi yayıldı.

Camper rekabette küçük bir ürün tasarımı farkı yaratarak birden sınırları aştı. Dokunduğu tasarım kısmı ayakkabının bağcığıydı. Amaç rahat çıkarıp giymek, bağcıkla uğraşmamaktı. Tasarım inovatif bir yaklaşımla hayatımıza girdi.

Pringles cips sektöründe yeme şekline taktı kafayı. Geliştirdiği ürün bir tasarımdı. Kullanıcı deneyimi üzerine tasarlanmış bir ürün ve ambalajı ile pazarda büyüdü ve o da şimdi ikon markalar arasında yerini aldı.

Zappos internetten ayakkabı alışverişine yeni bir satış tasarımı ile yaklaştı. Aldığın ayakkabıların istediğin kadarını iade etti insanlar. Hiç sorun yaşanmadı. Hizmet tasarımı ile Zappos başarısına devam etti.

Philippe Starck’ın 1990 yılında Alessi markası için tasarladığı limon sıkacağı 20. yüzyılın en tartışılan tasarımalarından biri oldu. Alessi markası ürünü çok satamadı. Ama ürün tasarım değeri yüksek görüldüğü için bir süs ve koleksiyon objesi olarak daha fazla değer kazandı. Starck limon sıkacağını, restoranda üzerine limon sıktığı kalamardan esinlenerek tasarlıyor. Burada işlevden çok tasarımın öyküsü ve çekiceliği devreye giriyor. Zaten önemli bir marka olan Alessi de bu ürün tasarımıyla daha da ünlenerek markasına tasarım değerinin ne katabileceğini uygulayarak görmüş oldu.

BÜLENT FİDAN 
SEMİNER • DERS • SÖYLEŞİ TAKVİM /
2016- 2017-2018 -
2019- 2020
 
31 / 05 / 2021
Sivil Toplum Dünyasında Kime, Neden Güveniriz?
REPMAN FORUM
03 / 09 / 2020
İşin Güzel Yanı
04 / 06 / 2020
Çevrimiçi / Canan Duman'la Pandemi Döneminde Markayı ve Pazarlamayı Yönetmek
30 / 04 / 2020
Dijital Dönüşüm Yeni Normal mi?
20 / 04 / 2020
Nail Özer ile Söyleşi
 
6 / 01 /2020
Marka Deneyiminin Boyutları, Müşteri Yolculuk Deneyimi Haritasının Faydaları
Altınbaş Üniversitesi
28 / 11 / 2019
Ankara Marka Buluşmaları
ATO
3 / 07 / 2019
Marka Kimliği Çalıştayı
Denizli İhracatçılar Birliği
Denizli
21 / 04 / 2019
Ev Tekstilinde 2020 ve 2021 Trendleri Analizi
EVTEKS FUARI
20 / 03 / 2019
Marka Kimliğinde Değişim
Altınbaş Üniversitesi
11 / 03 / 2019
10. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Zirvesi
14 / 02 / 2019
Soyut Şeyler Ekonomisi
12 / 02 / 2019
Stratejik Marka Kavramı
Altınbaş Üniversitesi
11 / 01 / 2019
 
Günümüzün Devrimi
 
Konuk
Medipol Üniversitesi
21 / 12 / 2018
Marka Zirvesi 
Bakü Azerbaycan
06 / 12 / 2018
Kurumsal Sosyal
Sorumluluk Zirvesi
İstanbul 
30 / 11 / 2018
İletişimciler Buluşması
TÜHİD İstanbul
16 / 02 / 2018
 
Markaşehir İzmir
 
Konferansı
TÜHİD ve İzmir Ticaret Odası
23 / 12 / 2017
Made in Azerbaijan
Bakü
15 / 12 / 2017
Gaziantep Büyükşehir B.
Gaziantep
30 / 11 / 2017
Marketing Meetup
İTÜ Maslak
16 / 10 2017
House of Genius
Workinton
23 / 9 / 2017
Go Digital Etkinliği
Dijital Karga
Bilge Adam
25/ 05 2017
Arçelik -Beko
Ajans Yönetimi Eğitimi
Reklamcılık Vakfı
25 / 05 / 2017
Marka Türkiye 
Lütfi Kırdar İstanbul
11 / 05 / 2017
İçerik Oyunları
(Konferans)
Santral İstanbul
İstanbul Bilgi Üniversitesi
30 /03/2017
Yerelden Globale 
Markalar Konferansı
Cef Works 
Shangri-La Hotel
15 /03/2017
Marka Deneyiminde 
Marka Kimliği
Bahçeşehir Üniversitesi

24 /02/2017

Türk Olarak İtalyan Tasarımı Satmaya Çalışmak

Bursa Halkla İlişkiler Derneği

Bursa

14/12/2016

Dijital Dünyada Marka İletişimi ve Yönetimi / Konuşmacı/ Seminer

Doğuş Üniversitesi

Sanat ve Tasarım Fakültesi

İstanbul

04/11/2016

Marka Kimliği Yaratma 

Atölye Çalışması

Brand Institute

İstanbul

12/10/2016 

Türk Kimliğinin

Markalara Yansıması

Brand Institute

İstanbul

07/10/2016

Temel Marka Yönetimi

Brand Institute 

İstanbul

13 /08/2016 

Markalar ve Sosyal Medya

Açık Seminerler / BrandMap İstanbul

25/07/2016

Ajans Marka İlişkileri - Ajans Yönetimi / TürkTelekom Akademi / İstanbul
 

30/05/2016 

Krizde İtibar ve Marka Yönetimi / ANSİAD

Antalya 

07/05/2016 

Kurumsal Marka Stratejileri ve İtibar Yönetimi / REPMAN-İtibar Araştırmaları Merkezi

İstanbul

03/04/2016 

Marka Yönetimi ve Marka Kimliği / Ortak İletişim / İstanbul

17/02/2016 

Sosyal Medya ve Marka / İstanbul

05/01/2016 

Marka Yönetimi / Merkez Kariyer Günleri / İstanbul 

Bilgi: Seminer, eğitim ve söyleşi için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz. 

 BRANDMAP 

İşdünyasının bilgi paylaşım platformu yayını olan BRANDMAP, her ay marka temelinde işdünyası konularını işliyor. 

BM-143 kapak.png
BRAND SUITE ISTANBUL


Türkiye'nin marka temelinde hizmet sunan tek KURUMSAL MARKA TASARIM AJANSI

BrandSuite İstanbul, Bülent Fidan ve tasarım ekibi tarafından, marka kimliği, marka görsel kimliği, marka iletişimi ve kurumsal tasarımlar alanında çalışmalarını sürdürüyor.
 

Bilgi: Marka Danışmanlığı ve tasarımlarınız için sitedeki İLETİŞİM bölümünden görüşme talebinizi yollayabilirsiniz. 
 

brandsuitelogo1-01.png
bottom of page