top of page

ZARA’nın Yeni Logosunu Bir Robot mu Yaptı?


GAP giyim markası geçtiğimiz dönem logosunu yenilemiş ve ilk olarak internette sayfasında yayınlamıştı. GAP müşterileri bu logonun GAP’i anlatmadığını, kötü bulduklarını ve acilen alıştıkları ve benimseyip kendilerini ifade ettiklerini söyledikleri eski logoya dönülmesini istemişlerdi. GAP de müşterilerini dinledi ve eski logoya döndü. (Soldaki eski, sağda yeni yapılan ancak beğenilmeyen logo)

Şimdi da giyim markası Zara logosunu yeniledi. Bu yenilik GAP’teki gibi kullanıcılar yerine daha çok tasarım dünyasındaki grafik tasarımcılar tarafında tepki çekti. Başlıktaki soruyu ünlü tipograf Alman Erik Spiekermen, dalga geçerek Twitter hesabında paylaştı.

Altta, ZARA yeni logo

İngiliz tasarım stüdyosu Fortnight'dan Fabio Basile ise yine kendi sosyal medya hesaplarında Zara logosunun gelecek evrimini paylaştı. Tabii ki o da dalga geçti.

(Üstte, Fabio Basile'in paylaşımı)

Eleştirilerin temelinde genel anlamda markada bir marka kimliği, konumlama değişimi olmadan neden logo değişikliğine gidildiği yatıyor. Çünkü, şu anda yapılan değişimin, markanın tasarımcısı ve ajansın kişisel zevki olduğu üzerinde duruluyor.

Değişime biraz daha geniş bir resimden bakmak gerekir:

Bir Logonun Anlattıkları

Logoyu oluşturan tırnaklı harfler arasındaki büyük espas, yeni logoda tam tersi bir uygulama ile ortadan kalkmış durumda. Yeni logonun yumuşak hatları ve tırnaklardaki klasik dönem kıvrımlar da eski logo ile zıt. Bu tür tam zıt uygulamalar, markanın radikal bir dönüşümünü ifade eder. Oysa ZARA’da, açık açık, her yerde anlatılan ne marka kimliğinde, ne konumlamada ne de değer önerisinde değişim yok. Marka, yeni logo ile ne anlatmak istiyor, diye sorulduğunda ise bir trendin izlerini görmek mümkün.

(ZARA eski logo)

(ZARA yeni logo)

Özellikle tasarımı yapan Baron&Baron’un internet sitesinde oldukça yoğun bir şekilde Avrupa kültür ve tasarımının uzağına yansıyan yerel unsurları görebiliriz.

Kullanılan kumaşlar, kadınların başlarındaki türban uygulamaları, orta doğu ve doğu temelli dokuma ve desenler, filmlerin mekân algısı, ortamın loşluğu ve sessizlik... Tasarımlarda rahatlık, aynı zamanda ağır kumaşlar hissi ile zıt olsa da bu durum yeni logo ile uyuşuyor. Fotoğraf karelerinde modellerin oturdukları rahat geniş koltuklar da yeni bir “mobilya” akımına işaret ediyor olabilir. Tekli, odada bulunan her eşyanın birbirinden ayrı olup, zıt olmaları ile bir bütün yaratmaları. Tam da post truth ve ilerleyen postmodern sunum sergiliyor.

Marka mevcut ana kara, eski kara kültüründen uzaklaşıp, bir zamanların Benetton’u rolüne soyunmuş hissi veriyor. Ancak unutulmaması gereken, bir trendin modaya yansıması olduğu da aşikâr.

Avrupa’da son bir kaç yıldır yaşanan “satın almama”, “eskileri kullanma” ve “atık üretmeme” akımıyla Avrupalı markalar bir süredir Avrupa’da satışlarının büyük oranda düşmesi ile daha önce küçümsedikleri ama şimdi benimsemeyi tercih ettikleri Ortadoğu, Uzakdoğu ve Afrika’ya yönelik tasarımlar üretmeye başladılar. Tom Ford ya da Gucci fark etmiyor. Hepsinde, şu anda Zara koleksiyonlarındaki sunumu görebilirsiniz.

Bu çerçeveden baktığınızda Batı’nın mesafeli insan ilişkilerini ifade eden, yansıtan araları açık espaslı Z A R A yerine, Ortadoğulu samimiyetini, Güney Asya’nın girift ilişkilerini, Afrika’nın ya da Güney Amerika’nın samimiyetini anlatan, birbiri üstüne binmiş harflerden oluşan logoda, harflerin birbirlerine dokunmaları yerinde bir uygulama ve evrim gibi duruyor. Yazı karakterinin DIOR ve bazı diğer seçkin markalar ile aynı olması ZARA’yı, şu an bulunduğu “ucuz” ya da “ekonomik” ürünlü marka algısından uzaklaştırmaya çalışıyor. Marka yeni kitlelere seslenirken, eski kurumsal öğeden (logo rengi gibi) aslında çok da uzaklaşmadan, bir Paris Terzisi elitliğini yansıtan yeni logosunun altını doldurabilecek mi?

BÜLENT FİDAN 
SEMİNER • DERS • SÖYLEŞİ TAKVİM /
2016- 2017-2018 -
2019- 2020
 
31 / 05 / 2021
Sivil Toplum Dünyasında Kime, Neden Güveniriz?
REPMAN FORUM
03 / 09 / 2020
İşin Güzel Yanı
04 / 06 / 2020
Çevrimiçi / Canan Duman'la Pandemi Döneminde Markayı ve Pazarlamayı Yönetmek
30 / 04 / 2020
Dijital Dönüşüm Yeni Normal mi?
20 / 04 / 2020
Nail Özer ile Söyleşi
 
6 / 01 /2020
Marka Deneyiminin Boyutları, Müşteri Yolculuk Deneyimi Haritasının Faydaları
Altınbaş Üniversitesi
28 / 11 / 2019
Ankara Marka Buluşmaları
ATO
3 / 07 / 2019
Marka Kimliği Çalıştayı
Denizli İhracatçılar Birliği
Denizli
21 / 04 / 2019
Ev Tekstilinde 2020 ve 2021 Trendleri Analizi
EVTEKS FUARI
20 / 03 / 2019
Marka Kimliğinde Değişim
Altınbaş Üniversitesi
11 / 03 / 2019
10. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Zirvesi
14 / 02 / 2019
Soyut Şeyler Ekonomisi
12 / 02 / 2019
Stratejik Marka Kavramı
Altınbaş Üniversitesi
11 / 01 / 2019
 
Günümüzün Devrimi
 
Konuk
Medipol Üniversitesi
21 / 12 / 2018
Marka Zirvesi 
Bakü Azerbaycan
06 / 12 / 2018
Kurumsal Sosyal
Sorumluluk Zirvesi
İstanbul 
30 / 11 / 2018
İletişimciler Buluşması
TÜHİD İstanbul
16 / 02 / 2018
 
Markaşehir İzmir
 
Konferansı
TÜHİD ve İzmir Ticaret Odası
23 / 12 / 2017
Made in Azerbaijan
Bakü
15 / 12 / 2017
Gaziantep Büyükşehir B.
Gaziantep
30 / 11 / 2017
Marketing Meetup
İTÜ Maslak
16 / 10 2017
House of Genius
Workinton
23 / 9 / 2017
Go Digital Etkinliği
Dijital Karga
Bilge Adam
25/ 05 2017
Arçelik -Beko
Ajans Yönetimi Eğitimi
Reklamcılık Vakfı
25 / 05 / 2017
Marka Türkiye 
Lütfi Kırdar İstanbul
11 / 05 / 2017
İçerik Oyunları
(Konferans)
Santral İstanbul
İstanbul Bilgi Üniversitesi
30 /03/2017
Yerelden Globale 
Markalar Konferansı
Cef Works 
Shangri-La Hotel
15 /03/2017
Marka Deneyiminde 
Marka Kimliği
Bahçeşehir Üniversitesi

24 /02/2017

Türk Olarak İtalyan Tasarımı Satmaya Çalışmak

Bursa Halkla İlişkiler Derneği

Bursa

14/12/2016

Dijital Dünyada Marka İletişimi ve Yönetimi / Konuşmacı/ Seminer

Doğuş Üniversitesi

Sanat ve Tasarım Fakültesi

İstanbul

04/11/2016

Marka Kimliği Yaratma 

Atölye Çalışması

Brand Institute

İstanbul

12/10/2016 

Türk Kimliğinin

Markalara Yansıması

Brand Institute

İstanbul

07/10/2016

Temel Marka Yönetimi

Brand Institute 

İstanbul

13 /08/2016 

Markalar ve Sosyal Medya

Açık Seminerler / BrandMap İstanbul

25/07/2016

Ajans Marka İlişkileri - Ajans Yönetimi / TürkTelekom Akademi / İstanbul
 

30/05/2016 

Krizde İtibar ve Marka Yönetimi / ANSİAD

Antalya 

07/05/2016 

Kurumsal Marka Stratejileri ve İtibar Yönetimi / REPMAN-İtibar Araştırmaları Merkezi

İstanbul

03/04/2016 

Marka Yönetimi ve Marka Kimliği / Ortak İletişim / İstanbul

17/02/2016 

Sosyal Medya ve Marka / İstanbul

05/01/2016 

Marka Yönetimi / Merkez Kariyer Günleri / İstanbul 

Bilgi: Seminer, eğitim ve söyleşi için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz. 

 BRANDMAP 

İşdünyasının bilgi paylaşım platformu yayını olan BRANDMAP, her ay marka temelinde işdünyası konularını işliyor. 

BM-143 kapak.png
BRAND SUITE ISTANBUL


Türkiye'nin marka temelinde hizmet sunan tek KURUMSAL MARKA TASARIM AJANSI

BrandSuite İstanbul, Bülent Fidan ve tasarım ekibi tarafından, marka kimliği, marka görsel kimliği, marka iletişimi ve kurumsal tasarımlar alanında çalışmalarını sürdürüyor.
 

Bilgi: Marka Danışmanlığı ve tasarımlarınız için sitedeki İLETİŞİM bölümünden görüşme talebinizi yollayabilirsiniz. 
 

brandsuitelogo1-01.png
bottom of page