top of page

İşte "o" Marka Değerindir


Bir arkadaşım var. Bu yazdıklarımı o da okuyacak. Yazacağımı söylemiştim. Uzun yıllar lojistik sektöründe niş bir alanda hizmet veren şirketini yabancı büyük bir şirket almak istemiş. Geldi, satış bedeli teklifi ile ne yapması gerektiğiyle ilgili fikrimi sordu. Ben de o an cevaplayamadım. Çünkü ben marka danışmanı ve trend analisti olarak tek başıma değerleme yapmıyorum, hem de yapsam da ölçmeden bilemezdim ve ölçecek bir malzeme de elimde yoktu.

Yıllardır kendisine ısrarla "gel, bir kurumsal marka çalışması yapalım, bu iş süreci sadece satınalmacı ve iş yaptığın patronlarla ikili ilişkiler ve sürekli fiyat rekabetiyle gitmez; insanların aklında bu kurum güvene dayalı itibarlı, çözümcü, hatta hizmet verdiğin alanlarla ilgili sosyal sorumlu imajını ve belki başka olumlu durumları oluşturursan, kurum değerin artar. Kurum değerin artarsa itibarın artar, ucuza iş yapmazsın, değerli müşteriler sana yönelir, kârlılığın artar" der dururdum. O da ısrarla "bizim iş öyle güzellikle olmaz, ne kadar araç var, depo büyüklüğün, nerelerde olduğun, merkezlere yakınlığın, araç parkurun çeşidi ne ve asıl fiyatın ne, yakıt fiyatları ne, elemanları kimler, gerisi boş" der dururdu.

Bu sefer satış görüşmeleri sırasında artık durumu anlamış, o nedenle de aklına ben gelmişim, o yüzden o gün bana uğramış. "Ben şimdi anladım seni", dedi. Şirketi satın almak isteyen yabancı firma geçtiğimiz aylarda, arkadaşımın şirketinden daha küçük bir firmayı, bizimkine önerdikleri bedelin, iki katından fazlaya almışlar. Arkadaşım bu durumun nedenini de yine o yabancılardan biriyle yaptığı özel bir görüşmede öğrenmiş. Küçük olan firma hizmet verdiği alanlarda küçük bir bütçeyle de olsa kendi şirketini diğerlerinden ayıran bir kimlikle anlatan reklamlar yapmış, uzun zaman. Bu nedenle de çevreci ve hızlı denildiğinde o akla geliyormuş. Tam da benim ona önerdiğim gibi alanıyla ilgili sosyal çalışmalar yapmış. Belli periyodlarla müşterilerini bir araya getiren toplantılar gerçekleştirmiş. Çalışanların üniformaları, araçların bakımı vs. Zaten hep dikkat çekiyormuş. Vesaire... Yabancılar bunları nerden mi öğrenmişler?

Yabancı firma ülkemize gelmeden önce o sektörle ilgili sektör araştırması ve tüm şirketlerle ilgili detaylı marka araştırmaları gibi pek çok araştırmayı yaptırıp, sırayla hangi firmaları, tahminen kaça alabileceğini de kurumsal marka değeri üzerinden hesaplamışlar. Şimdi öbür küçük firma, büyüme potansiyeline ve akılda olumlu imaja sahip olduğu için şirket değeri hesaplanırken işin içine maddi varlıkların yanında marka bilinirliği ve marka kimliğinde kaynaklı değer de eklenmiş. Bizimkinde ise durum farklı.

Yabancı firma, "sen varsan bu şirket var, sen yoksan bu şirket olmaz, o nedenle hesaplamamızda sadece şirketin maddi varlığı (ki o da eskir) ve gelecek iş potansiyeli hesaplanır", türünde bir "şeyler" söylemişler. Kişisel ilişkilerle bir işin sürmesi, karşılıklı olarak o şirketlerde işi yapanların, şirketlerinde kalma süresi ve o kişilerin kişisel tutumlarına bağlıdır. Bu da markanın sürekliliği için belki de en son unsurdur ve uzun vadede bir değer değildir. Yani, işin özü, şirkete "değer katan" unsurun mal varlığı değil, aslında şirketi geleceğe taşıyanın "marka" olduğu net şekilde ortaya konulmuş.

Peki arkadaş ne mi yaptı? Şirketi satmaktan vazgeçti. Şu sıra ciddi ciddi marka olmak için işe neredeyse sıfırdan başladı. Bakalım nasıl bir marka çıkacak ortaya. :)


BÜLENT FİDAN 
SEMİNER • DERS • SÖYLEŞİ TAKVİM /
2016- 2017-2018 -
2019- 2020
 
31 / 05 / 2021
Sivil Toplum Dünyasında Kime, Neden Güveniriz?
REPMAN FORUM
03 / 09 / 2020
İşin Güzel Yanı
04 / 06 / 2020
Çevrimiçi / Canan Duman'la Pandemi Döneminde Markayı ve Pazarlamayı Yönetmek
30 / 04 / 2020
Dijital Dönüşüm Yeni Normal mi?
20 / 04 / 2020
Nail Özer ile Söyleşi
 
6 / 01 /2020
Marka Deneyiminin Boyutları, Müşteri Yolculuk Deneyimi Haritasının Faydaları
Altınbaş Üniversitesi
28 / 11 / 2019
Ankara Marka Buluşmaları
ATO
3 / 07 / 2019
Marka Kimliği Çalıştayı
Denizli İhracatçılar Birliği
Denizli
21 / 04 / 2019
Ev Tekstilinde 2020 ve 2021 Trendleri Analizi
EVTEKS FUARI
20 / 03 / 2019
Marka Kimliğinde Değişim
Altınbaş Üniversitesi
11 / 03 / 2019
10. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Zirvesi
14 / 02 / 2019
Soyut Şeyler Ekonomisi
12 / 02 / 2019
Stratejik Marka Kavramı
Altınbaş Üniversitesi
11 / 01 / 2019
 
Günümüzün Devrimi
 
Konuk
Medipol Üniversitesi
21 / 12 / 2018
Marka Zirvesi 
Bakü Azerbaycan
06 / 12 / 2018
Kurumsal Sosyal
Sorumluluk Zirvesi
İstanbul 
30 / 11 / 2018
İletişimciler Buluşması
TÜHİD İstanbul
16 / 02 / 2018
 
Markaşehir İzmir
 
Konferansı
TÜHİD ve İzmir Ticaret Odası
23 / 12 / 2017
Made in Azerbaijan
Bakü
15 / 12 / 2017
Gaziantep Büyükşehir B.
Gaziantep
30 / 11 / 2017
Marketing Meetup
İTÜ Maslak
16 / 10 2017
House of Genius
Workinton
23 / 9 / 2017
Go Digital Etkinliği
Dijital Karga
Bilge Adam
25/ 05 2017
Arçelik -Beko
Ajans Yönetimi Eğitimi
Reklamcılık Vakfı
25 / 05 / 2017
Marka Türkiye 
Lütfi Kırdar İstanbul
11 / 05 / 2017
İçerik Oyunları
(Konferans)
Santral İstanbul
İstanbul Bilgi Üniversitesi
30 /03/2017
Yerelden Globale 
Markalar Konferansı
Cef Works 
Shangri-La Hotel
15 /03/2017
Marka Deneyiminde 
Marka Kimliği
Bahçeşehir Üniversitesi

24 /02/2017

Türk Olarak İtalyan Tasarımı Satmaya Çalışmak

Bursa Halkla İlişkiler Derneği

Bursa

14/12/2016

Dijital Dünyada Marka İletişimi ve Yönetimi / Konuşmacı/ Seminer

Doğuş Üniversitesi

Sanat ve Tasarım Fakültesi

İstanbul

04/11/2016

Marka Kimliği Yaratma 

Atölye Çalışması

Brand Institute

İstanbul

12/10/2016 

Türk Kimliğinin

Markalara Yansıması

Brand Institute

İstanbul

07/10/2016

Temel Marka Yönetimi

Brand Institute 

İstanbul

13 /08/2016 

Markalar ve Sosyal Medya

Açık Seminerler / BrandMap İstanbul

25/07/2016

Ajans Marka İlişkileri - Ajans Yönetimi / TürkTelekom Akademi / İstanbul
 

30/05/2016 

Krizde İtibar ve Marka Yönetimi / ANSİAD

Antalya 

07/05/2016 

Kurumsal Marka Stratejileri ve İtibar Yönetimi / REPMAN-İtibar Araştırmaları Merkezi

İstanbul

03/04/2016 

Marka Yönetimi ve Marka Kimliği / Ortak İletişim / İstanbul

17/02/2016 

Sosyal Medya ve Marka / İstanbul

05/01/2016 

Marka Yönetimi / Merkez Kariyer Günleri / İstanbul 

Bilgi: Seminer, eğitim ve söyleşi için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz. 

 BRANDMAP 

İşdünyasının bilgi paylaşım platformu yayını olan BRANDMAP, her ay marka temelinde işdünyası konularını işliyor. 

BM-143 kapak.png
BRAND SUITE ISTANBUL


Türkiye'nin marka temelinde hizmet sunan tek KURUMSAL MARKA TASARIM AJANSI

BrandSuite İstanbul, Bülent Fidan ve tasarım ekibi tarafından, marka kimliği, marka görsel kimliği, marka iletişimi ve kurumsal tasarımlar alanında çalışmalarını sürdürüyor.
 

Bilgi: Marka Danışmanlığı ve tasarımlarınız için sitedeki İLETİŞİM bölümünden görüşme talebinizi yollayabilirsiniz. 
 

brandsuitelogo1-01.png
bottom of page