top of page

Deneyim... Ama Hangi Deneyim?


MARKA DENEYİMİ = KULLANICI DENEYİMİ + MÜŞTERİ DENEYİMİ

Deneyim kavramının doğru anlaşılması önemli. Deneyim tasarımcıları, iletişim tasarımcıları, ajanslar, kurumlar ve markalar bu alanda iş yaparken karşılıklı olarak aynı dili, doğru kullanmaları gerekiyor. Herkes aynı kavramları bazen değişik içerikler için kullanıyor. Bunların başında da en çok marka deneyimi, müşteri deneyimi, kullanıcı deneyimi kavramları geliyor. Bu kavramları genel literatür taraması sonrasında Türkçede nasıl bir içeriğe sahip olmaları gerektiğini ortaya koymak için de aşağıda sizlerle paylaşıyorum.

KULLANICI DENEYİMİ, son yıllarda dijital bir kavrammış gibi kullanılıyor. Kullanıcı deneyimi sadece dijital ortam için ortaya çıkan bir kavram değildir. Kullanıcı deneyimi hayatın her alanında, ürün-hizmette "markanın kimliğinden doğan", "kolaylaştırıcı", "tüketici yeterliliğini değerlendiren", "motivasyon yaratan", "aksiyona geçiren" yoldur. Daha çok tüketicinin markayı fiziksel olarak kullanımını içerir. (Örnek taşıyıcı aparat) (UX)

MÜŞTERİ DENEYİMİ (müşteri ve tüketici aynı ya da farklı kişiler de olabilir) kişiyi markanın ürün-hizmetini tercih etmesinde, kullanım faydası (fiziksel fayda) dışında da etkileyen, müşteriye duygusal anlamda kendini iyi, eşsiz, farklı, özel hissettiren ve daha fazla fiyat ödemeye hazır olduğu marka kimliğinin yansıması ile rakiplerden ayrışan ürün-hizmet ayrıcalığıdır.bazen şaşırtan bir fark sunmaktır. İletişimden fiyatlandırmaya, ambalaj esprisinden satış sonrası hizmete kadar. (Örnek şarap şişesi) (CX)

MARKA DENEYİMİ, kullanıcı ve müşteri deneyimlerinin toplamı ve aynı zamanda, markanın vaatlerini- değer önerisini, rakiplerden farklılaşacak şekilde bir araç ile hedef kitlesine hatırlatmasıdır. En önemli hissi, markanın yaşattığı deneyimler, marka kimliğinin bir parçası olarak algılanır ve müşteri/tüketici markaya karşı olumlu tutum geliştirir. Sadakat ve marka tutkusu olarak sürer. (Sprite örneği) (BX)

Bu çalışmaların amacı, müşterinin (bazen tüketici) markayla temas ettiği her noktada, markayı rakiplerden ayrıştıracak, müşteriye daha iyi bir süreç yaşatacak eylemlerle, sadık bir marka-müşteri ilişkisi oluşturmaktır. Eylemler iletişim çalışmaları, mekan düzenlemesi ya da ürün-ambalaj farklılığı olabilir. Ve yine eylemler gerilla aktiviteleri gibi doğrudan pazarlama iletişimi çalışmaları da olabilir.

Deneyim çalışmaları deneyim ekonomisi kavramı ile birlikte doğmuştur (Pine ve Gilmore). Gelinen nokta ise deneyim ekonomisinde ifade edilenden uzaklaşmış, iletişim çalışmalarında, ürün ve temas noktaları tasarımlarında olabilecek her türlü farklılık, inovatif yaklaşım ya da duygusal etkilemeyi içerir hale gelmiştir.

Günümüzde marka ile ilgili tüm kararlarda olduğu gibi, markalama çalışmalarına, çalışmayı gerçekleştirenler farklı stratejik açılardan yaklaşabiliyor. Markanın tüm çalışmalarına "deneyim" kavramından yaklaşmak da bir stratejik karardır.

Deneyim çalışmaları genel olarak markanın dışındaki paydaşlarla temaslarda planlanıyorsa deneyimsel pazarlama, marka-kurum içinde çalışanlarla yöneticiler arasında ve çalışanlarla çalışanlar arasında ise kurumsal deneyim kavramlarıyla ayırabiliriz. İlkinde, müşterilerle marka arasındaki etkileşimde, müşterinin zihninde olumlu bir tutum oluşturularak bunun davranışa sürekli satınalma olarak yansıması ve sadık bir ilişki kurulması amaçlanır. İkinci de (kurumsal deneyi) ise amaç, çalışanlarda kurum içinde "iş yapma isteğini arttırma, bu işyerinde bulunmaktan mutluluk duyma, işi iyi yapma alışkanlığını benimsetme" temelinde, gamification gibi örneklerle motivasyon yaratmak için deneyim etkinlikleri gerçekleştirmektir.

Okuma önerileri:

BÜLENT FİDAN 
SEMİNER • DERS • SÖYLEŞİ TAKVİM /
2016- 2017-2018 -
2019- 2020
 
31 / 05 / 2021
Sivil Toplum Dünyasında Kime, Neden Güveniriz?
REPMAN FORUM
03 / 09 / 2020
İşin Güzel Yanı
04 / 06 / 2020
Çevrimiçi / Canan Duman'la Pandemi Döneminde Markayı ve Pazarlamayı Yönetmek
30 / 04 / 2020
Dijital Dönüşüm Yeni Normal mi?
20 / 04 / 2020
Nail Özer ile Söyleşi
 
6 / 01 /2020
Marka Deneyiminin Boyutları, Müşteri Yolculuk Deneyimi Haritasının Faydaları
Altınbaş Üniversitesi
28 / 11 / 2019
Ankara Marka Buluşmaları
ATO
3 / 07 / 2019
Marka Kimliği Çalıştayı
Denizli İhracatçılar Birliği
Denizli
21 / 04 / 2019
Ev Tekstilinde 2020 ve 2021 Trendleri Analizi
EVTEKS FUARI
20 / 03 / 2019
Marka Kimliğinde Değişim
Altınbaş Üniversitesi
11 / 03 / 2019
10. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Zirvesi
14 / 02 / 2019
Soyut Şeyler Ekonomisi
12 / 02 / 2019
Stratejik Marka Kavramı
Altınbaş Üniversitesi
11 / 01 / 2019
 
Günümüzün Devrimi
 
Konuk
Medipol Üniversitesi
21 / 12 / 2018
Marka Zirvesi 
Bakü Azerbaycan
06 / 12 / 2018
Kurumsal Sosyal
Sorumluluk Zirvesi
İstanbul 
30 / 11 / 2018
İletişimciler Buluşması
TÜHİD İstanbul
16 / 02 / 2018
 
Markaşehir İzmir
 
Konferansı
TÜHİD ve İzmir Ticaret Odası
23 / 12 / 2017
Made in Azerbaijan
Bakü
15 / 12 / 2017
Gaziantep Büyükşehir B.
Gaziantep
30 / 11 / 2017
Marketing Meetup
İTÜ Maslak
16 / 10 2017
House of Genius
Workinton
23 / 9 / 2017
Go Digital Etkinliği
Dijital Karga
Bilge Adam
25/ 05 2017
Arçelik -Beko
Ajans Yönetimi Eğitimi
Reklamcılık Vakfı
25 / 05 / 2017
Marka Türkiye 
Lütfi Kırdar İstanbul
11 / 05 / 2017
İçerik Oyunları
(Konferans)
Santral İstanbul
İstanbul Bilgi Üniversitesi
30 /03/2017
Yerelden Globale 
Markalar Konferansı
Cef Works 
Shangri-La Hotel
15 /03/2017
Marka Deneyiminde 
Marka Kimliği
Bahçeşehir Üniversitesi

24 /02/2017

Türk Olarak İtalyan Tasarımı Satmaya Çalışmak

Bursa Halkla İlişkiler Derneği

Bursa

14/12/2016

Dijital Dünyada Marka İletişimi ve Yönetimi / Konuşmacı/ Seminer

Doğuş Üniversitesi

Sanat ve Tasarım Fakültesi

İstanbul

04/11/2016

Marka Kimliği Yaratma 

Atölye Çalışması

Brand Institute

İstanbul

12/10/2016 

Türk Kimliğinin

Markalara Yansıması

Brand Institute

İstanbul

07/10/2016

Temel Marka Yönetimi

Brand Institute 

İstanbul

13 /08/2016 

Markalar ve Sosyal Medya

Açık Seminerler / BrandMap İstanbul

25/07/2016

Ajans Marka İlişkileri - Ajans Yönetimi / TürkTelekom Akademi / İstanbul
 

30/05/2016 

Krizde İtibar ve Marka Yönetimi / ANSİAD

Antalya 

07/05/2016 

Kurumsal Marka Stratejileri ve İtibar Yönetimi / REPMAN-İtibar Araştırmaları Merkezi

İstanbul

03/04/2016 

Marka Yönetimi ve Marka Kimliği / Ortak İletişim / İstanbul

17/02/2016 

Sosyal Medya ve Marka / İstanbul

05/01/2016 

Marka Yönetimi / Merkez Kariyer Günleri / İstanbul 

Bilgi: Seminer, eğitim ve söyleşi için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz. 

 BRANDMAP 

İşdünyasının bilgi paylaşım platformu yayını olan BRANDMAP, her ay marka temelinde işdünyası konularını işliyor. 

BM-143 kapak.png
BRAND SUITE ISTANBUL


Türkiye'nin marka temelinde hizmet sunan tek KURUMSAL MARKA TASARIM AJANSI

BrandSuite İstanbul, Bülent Fidan ve tasarım ekibi tarafından, marka kimliği, marka görsel kimliği, marka iletişimi ve kurumsal tasarımlar alanında çalışmalarını sürdürüyor.
 

Bilgi: Marka Danışmanlığı ve tasarımlarınız için sitedeki İLETİŞİM bölümünden görüşme talebinizi yollayabilirsiniz. 
 

brandsuitelogo1-01.png
bottom of page