top of page

Kısa Bir Not: Logo Sorunumuz


Logo, kurumsal kimliğin en önemli temsilcisidir. "Temsilci" dememin nedeni, kurumsal kimliğin görsel ve ifadesel iki ana alanında yer alan tüm tasarım ve uygulamalar, kurumun bizzat bulunmadığı noktalarda, çağrışım oluşturarak ve ikonografik-sembolik anlatımla kurumu temsil ettikleri içindir. Logo bunların en başında gelir. Tüm kimliğin özetidir (bazı logolarda isim-logotayp bile kullanılmaz, çok tanındıkları için. Sadece amblem bile yeterli olabilmektedir. Starbucks ve Nike gibi).

Kurum kimliğinin ifadesel temsilcileri, marka-kurum kimliği, kişiliği, konumlandırması, marka mirası-öyküsü, marka sözcüsü, marka elçileridir (daha da çoğaltılabilir). Kurum kimliğinin görsel temsilcileri ise logo, logodan kaynaklı tüm görsel uygulamalar, kurumun kurumsal rengi, kişilerin kıyafetleri, binanın yapısı, tanıtımda kullandığı kişi, kullanılan araçların türüdür... Bu materyalleri çoğaltabilirsiniz.

Marka-kurum bu kurumsal temsil öğelerini, pazarlama iletişimi çalışmalarında bire bir ya da çağrışım malzemesi olarak kullanarak, tüketici-müşterisine kendisini sadece bir ürün ya da bir isim olarak değil, aynı zamanda görsel, sessel ve ifadesel yollarla da hatırlatır.

Logonun bir tasarımcının kendi tasarım dünyasına ve ustalığına bırakıldığı dönemler çok geride kaldı. Logo kurumun-markanın kimliğinin görsel bir özeti olması nedeniyle, logo tasarımı yaptırılmadan önce, markanın marka kimliği, marka vaatleri, marka kişiliği, markanın güdülenme noktaları, marka konumlandırması gibi ifadesel öğelerinin oluşturulması gereklidir.

Bu ifadesel öğeler oluşturulduktan sonra, logo ve devamında görsel kurumsal kimlik tasarımını yapacak kurum ya da tasarımcı, bu ifadesel öğeleri, yapacağı tasarımda bir brif olarak kullanır.

Logo tasarımı, ifadesel kimlik öğelerinin bir özeti ve marka-kurumun somut olarak olmadığı yerlerde bile kurumu temsil eden bir öğe olacağı için, önemi büyüktür ve temelini de marka kimliğinden (kurum ise kurumsal marka kimliğinden, ürün-hizmet ise ürün markası kimliğinden) alır.

İyi bir tasarımcı, ifadesel kimlik öğelerini kullanarak, rakiplerden ayrışan (ayrışmasını sağlayan temel öğe marka kimlik özündeki kavramlar ve konumlandırma ifadesidir), marka-kurumu temsil eden ve özetleyen tasarımı gerekleştirebilir.

Logo, kesinlikle, bir zevk-estetik örneği ya da tasarımcıya, kurumun yöneticinin keyfine-beğenisine bağlı öğe olmamalıdır.

Bu nedenle, her marka-kurum, ister işin başında ilk defa oluşturulurken, isterse de markanın-kurumun belli bir evresinde yenilenirken, "kimliğini hem görsel hem de ifadesel" olarak hazırlamalıdır. Kitap haline getirilen bu kimlik kılavuzu içerde ve dışarda tüm paydaşlarla paylaşılmalıdır. Marka-kuruma iş yapan üçüncü parti kurumlar da bu markaya iş yaparken, daha işin başında, markanın kimlik öğelerini bilirlerse, yanlış işler sunulmaz, zaman kaybedilmez, doğru çalışmalar yapılır.

Bu nedenlerden ötürü markanın kimlik, konumlandırma, kişilik gibi ifadesel öğeleri büyük önem taşımaktadır.

Dünyadaki başarılı markaların logolarının aklımızda kalması, onları beğenmemiz ve o simgenin ardındaki hayat tarzını anlamamızın nedeni de budur.

NOT: Genel olarak (kesin kural yoktur) bir logo iki bölümden oluşur. Aşağıdaki Adidas logosu örneği. Bazı markalar amblem kullanmazlar, sadece logotype kullanırlar. Son yıllarda çok tanınmış olan Starbucks ve Nike gibi markalar da sadece amblem kullanmayı tercih etmektedirler.

BÜLENT FİDAN 
SEMİNER • DERS • SÖYLEŞİ TAKVİM /
2016- 2017-2018 -
2019- 2020
 
31 / 05 / 2021
Sivil Toplum Dünyasında Kime, Neden Güveniriz?
REPMAN FORUM
03 / 09 / 2020
İşin Güzel Yanı
04 / 06 / 2020
Çevrimiçi / Canan Duman'la Pandemi Döneminde Markayı ve Pazarlamayı Yönetmek
30 / 04 / 2020
Dijital Dönüşüm Yeni Normal mi?
20 / 04 / 2020
Nail Özer ile Söyleşi
 
6 / 01 /2020
Marka Deneyiminin Boyutları, Müşteri Yolculuk Deneyimi Haritasının Faydaları
Altınbaş Üniversitesi
28 / 11 / 2019
Ankara Marka Buluşmaları
ATO
3 / 07 / 2019
Marka Kimliği Çalıştayı
Denizli İhracatçılar Birliği
Denizli
21 / 04 / 2019
Ev Tekstilinde 2020 ve 2021 Trendleri Analizi
EVTEKS FUARI
20 / 03 / 2019
Marka Kimliğinde Değişim
Altınbaş Üniversitesi
11 / 03 / 2019
10. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Zirvesi
14 / 02 / 2019
Soyut Şeyler Ekonomisi
12 / 02 / 2019
Stratejik Marka Kavramı
Altınbaş Üniversitesi
11 / 01 / 2019
 
Günümüzün Devrimi
 
Konuk
Medipol Üniversitesi
21 / 12 / 2018
Marka Zirvesi 
Bakü Azerbaycan
06 / 12 / 2018
Kurumsal Sosyal
Sorumluluk Zirvesi
İstanbul 
30 / 11 / 2018
İletişimciler Buluşması
TÜHİD İstanbul
16 / 02 / 2018
 
Markaşehir İzmir
 
Konferansı
TÜHİD ve İzmir Ticaret Odası
23 / 12 / 2017
Made in Azerbaijan
Bakü
15 / 12 / 2017
Gaziantep Büyükşehir B.
Gaziantep
30 / 11 / 2017
Marketing Meetup
İTÜ Maslak
16 / 10 2017
House of Genius
Workinton
23 / 9 / 2017
Go Digital Etkinliği
Dijital Karga
Bilge Adam
25/ 05 2017
Arçelik -Beko
Ajans Yönetimi Eğitimi
Reklamcılık Vakfı
25 / 05 / 2017
Marka Türkiye 
Lütfi Kırdar İstanbul
11 / 05 / 2017
İçerik Oyunları
(Konferans)
Santral İstanbul
İstanbul Bilgi Üniversitesi
30 /03/2017
Yerelden Globale 
Markalar Konferansı
Cef Works 
Shangri-La Hotel
15 /03/2017
Marka Deneyiminde 
Marka Kimliği
Bahçeşehir Üniversitesi

24 /02/2017

Türk Olarak İtalyan Tasarımı Satmaya Çalışmak

Bursa Halkla İlişkiler Derneği

Bursa

14/12/2016

Dijital Dünyada Marka İletişimi ve Yönetimi / Konuşmacı/ Seminer

Doğuş Üniversitesi

Sanat ve Tasarım Fakültesi

İstanbul

04/11/2016

Marka Kimliği Yaratma 

Atölye Çalışması

Brand Institute

İstanbul

12/10/2016 

Türk Kimliğinin

Markalara Yansıması

Brand Institute

İstanbul

07/10/2016

Temel Marka Yönetimi

Brand Institute 

İstanbul

13 /08/2016 

Markalar ve Sosyal Medya

Açık Seminerler / BrandMap İstanbul

25/07/2016

Ajans Marka İlişkileri - Ajans Yönetimi / TürkTelekom Akademi / İstanbul
 

30/05/2016 

Krizde İtibar ve Marka Yönetimi / ANSİAD

Antalya 

07/05/2016 

Kurumsal Marka Stratejileri ve İtibar Yönetimi / REPMAN-İtibar Araştırmaları Merkezi

İstanbul

03/04/2016 

Marka Yönetimi ve Marka Kimliği / Ortak İletişim / İstanbul

17/02/2016 

Sosyal Medya ve Marka / İstanbul

05/01/2016 

Marka Yönetimi / Merkez Kariyer Günleri / İstanbul 

Bilgi: Seminer, eğitim ve söyleşi için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz. 

 BRANDMAP 

İşdünyasının bilgi paylaşım platformu yayını olan BRANDMAP, her ay marka temelinde işdünyası konularını işliyor. 

BM-143 kapak.png
BRAND SUITE ISTANBUL


Türkiye'nin marka temelinde hizmet sunan tek KURUMSAL MARKA TASARIM AJANSI

BrandSuite İstanbul, Bülent Fidan ve tasarım ekibi tarafından, marka kimliği, marka görsel kimliği, marka iletişimi ve kurumsal tasarımlar alanında çalışmalarını sürdürüyor.
 

Bilgi: Marka Danışmanlığı ve tasarımlarınız için sitedeki İLETİŞİM bölümünden görüşme talebinizi yollayabilirsiniz. 
 

brandsuitelogo1-01.png
bottom of page