© 2016 Bülent Fidan

  • Facebook B&W
  • Twitter B&W
  • Instagram B&W
  • link

Hayvanlar Alemi

June 22, 2016

İstediğiniz yere bir jaguarın sırtında gitmek ister misiniz?
Kışın havalar soğuduğunda bir tavşanın tüyleri arasında ısıtmayı...
Şirin, uzun kulaklı bir köpeğin her zaman ayaklarınıza dolanmasını...
Mükemmel bir atın sürekli bacaklarınızın arasında olmasını...
Ya da bir şahinin kanatları arasında yolculuk etmek...
Peki, bir timsaha dokunmak...

 

Hayvan sevenlerin bu sorulara hemen evet diyeceğini duyar gibiyim... Hayvan sevmeyenler de evet diyeceklerdir.
Çünkü burada sözünü ettiğim hayvanlar, gerçek hayvan değiller. Bu hayvanlar evden sokağa, otomobilden uçağa, televizyondan sinemaya her yerde; siyasetten spora, borsadan sağlığa her alanda kullandığımız markaların, iletişim kurmak için kullandıkları simgelerden /logolardan, markalardan başka bir şey değiller.

 

Hayvanları sevsek de sevmesek de onlara ne kadar muhtaç olduğumuzu sadece bunlara bakarak anlamamız mümkün. Bir şey anlatmak için onlardan örnekler veriyoruz. Dilimizde hayvanların davranışlarından türettiğimiz yüzlerce deyim ve atasözü var. Beslenmek, ısınmak, korunmak, giyinmek ve hatta sevgi için de yine onlara muhtacız.

Birbirimizle iletişim kurmak için bile onları kullanıyoruz.

Burada beni ilgilendiren ise markalar ve logoları. Hayvanlarla ilgili bu yazı nereden çıktı diye soracaksınız. Hemen cevaplayayım. Türkiye Hayvan Hakları Platformu'ndan Ayfer Uzunoğulları, hayvan hakları ile ilgili bir ilan çalışması istemişti. Hayvan hakları üzerine düşünürken, o zamana kadar farkında olmadığım şeyi görme olanağım oldu. Kullandığımız markaların çok büyük bir kısmı hayvan isimleriydi. Bu markaların anlattığı şeyler ya direkt olarak hayvanın kendisiydi ya da o hayvanın olumlu bir özelliği. Yani kısaca, ticari iletişim kurarken hayvanları birer grafik simge olarak kullanıyorduk.

Hayvanları simgeleştirerek onların güçlerinden yararlanmak binlerce yıl öncesine dayanır. İlkçağdan ilkel dinlere, şamanizmden budizme ve sonunda da günümüze kadar ulaşan bir olgu. Temelinde bilinmeyenden kaynaklanan, kötülüklerden korunma ve o hayvanın özellikleriyle özdeşleşerek güç kazanma isteği ve amacı taşımış. Tarih boyunca bir çok kavim ve aile de hayvanların olumlu yönlerini kendilerine simge olarak seçmişler ve diğerlerinden bu özellikleriyle ayrılmaya çalışmışlardır. Günümüzde ise hayvanların simge olarak kullanıma daha çok markaların logolarında görülmektedir. Hayvanlar, markalarda olumlu bir imaj ve tutum yaratmak amacıyla kullanılıyor. Çünkü hayvanlar her zaman çocukların da yetişkinlerin de ilgisini çekerler, saftırlar ve onları kullandığınız için hiçbir ücret ödemeniz gerekmez.

 

Şimdi gelelim her an elimizin altında olan şu logo hayvanlara...

Önce siyasetle başlayalım. ANAP, kurulduğundan beri arıyı logo olarak kullanıyor. Arı gibi çalışkan olduklarını anlatmaya çalışıyorlar. DYP atı geçmişten, Adalet Partisi'nden devralmıştı. Adalet Partisi atı, sürekli hareket halinde olan bir güç, şahlanan Türkiye'yi canlandırıyordu.1980 sonrası pasif siyasi ortamda doğan DSP için beyaz güvercin,toplumsal barış ve uzlaşmayı simgeliyor. MHP'nin 1980 öncesi kullandığı kurt ise mitolojik bir anlatıma sahip. Türklerin kurtulması için yol gösteren Asena adlı kurdu kullanmışlardı. Liberal Demokrat Parti, önceki logosunun eşcinselliğin simgelerinden biri olduğunu anladıktan sonra şimdi ne anlama geldiği pek açıklanamayan yunusu da eklemek lazım.
 

Otomobiller... Jaguar, hızı anlatıyor. Tofaş'ın kuş serisi olan kartal, şahin, doğan ve serçe de aynı şekilde hızı ve özgürlüğü simgeliyor. Volkswagen, kaplumbağayı ev gibi koruyan bir anlatımda kullanıyor. Peugeot aslanı, Porche de atı kullanıyor. Fulda lastikleri de panteri. Shell ise bir istiridyeyi.
 

Giyim... Ünlü Lacoste markası timsahı, Mustang vahşi bir atı, LC Waikiki şempanzeyi, Hush Puppies cins bir köpeği.

Hayatımızın vazgeçilmez parçası futbol. Fenerbahçe sarı kanaryayı, Beşiktaş kara kartalı, Galatasaray aslanı kendini anlatmak için kullanıyor.
 

Kötü alışkanlıklar... Artık, kullanılmasa da Camel sigarasının Türk tütününü anlatmak için kullandığı deve, Marlboro'nun Amerikayı simgeleştiren vahşi atları, Wild Turkeys'in hindisi...
 

Ve diğerleri... Koç grubu, soyadlarından kaynaklı olarak koçu, Kelebek Mobilya yine adından kaynaklı olarak kelebeği, Migros keseli olduğu için kendi market arabalarını hatırlatan kanguruyu, neden olduğu pek anlaşılmasa da Gima aslanı, Türk Hava Yolları uçmayı net olarak anlattığı için kuşu, Yapı Kredi leyleği, İmar Bankası atı, Denizli ilimiz horozu, Vaillant ve Playboy tavşanı...

Büyük olasılıkla gelecekte bunlara yenileri eklenecek. Çünkü, yukarıda da dediğim gibi ürünler satılabilmek için markalara dönüşmek zorunda. Markalar da belli özellikleri kendilerinde barındırıp, hedef kitle üzerinde olumlu bir tutum geliştirmeye yönelecekler. Bunun için de en güzel yol, sevimli bir hayvanı kullanmak. Artık, onlara (hayvanlara) daha çok değer vermek zorundayız sanırım...
 

(1995 - 2010 arasında yayınlanmıştır.)

 

(Bu yazının tamamını ya da bir bölümünü, kaynak göstermeden lütfen başka bir yerde kullanmayınız. Kaynak: Bülent Fidan. www.bulentfidan.com) 
 

 

 

Please reload

BÜLENT FİDAN 
SEMİNER • DERS • SÖYLEŞİ
TAKVİM /
2016-2017-2018-2019
3 / 07 / 2019
Marka Kimliği Çalıştayı
Denizli İhracatçılar Birliği
Denizli
21 / 04 / 2019
Ev Tekstilinde 2020 ve 2021 Trendleri Analizi
EVTEKS FUARI
20 / 03 / 2019
Marka Kimliğinde Değişim
Altınbaş Üniversitesi
12 / 02 / 2019
Stratejik Marka Kavramı
Altınbaş Üniversitesi
11 / 01 / 2019
 
Günümüzün Devrimi
 
Konuk
Medipol Üniversitesi
11 / 01 / 2019
Günümüzün Devrimi
Konuk
Medipol Üniversitesi
21 / 12 / 2018
Marka Zirvesi 
Bakü Azerbaycan
06 / 12 / 2018
Kurumsal Sosyal
Sorumluluk Zirvesi
İstanbul 
30 / 11 / 2018
İletişimciler Buluşması
TÜHİD İstanbul
16 / 02 / 2018
 
Markaşehir İzmir
 
Konferansı
TÜHİD ve İzmir Ticaret Odası
23 / 12 / 2017
Made in Azerbijan
Bakü
15 / 12 / 2017
Gaziantep Büyükşehir B.
Gaziantep
30 / 11 / 2017
Marketing Meetup
İTÜ Maslak
16 / 10 2017
House of Genius
Workinton
23 / 09 / 2917
Go Digital Etkinliği
Dijital Karga
Bilge Adam
25/ 05 2017
Arçelik -Beko
Ajans Yönetimi Eğitimi
Reklamcılık Vakfı
 
25/ 05 / 2017
Marka Türkiye 
Lütfi Kırdar İstanbul
11 / 05 / 2017
İçerik Oyunları
(Konferans)
Santral İstanbul
İstanbul Bilgi Üniversitesi
30 /03/2017
Yerelden Globale 
Markalar Konferansı
Cef Works 
Shangri-La Hotel
15 /03/2017
Marka Deneyiminde 
Marka Kimliği
Bahçeşehir Üniversitesi

24 /02/2017

Türk Olarak İtalyan Tasarımı Satmaya Çalışmak

Bursa Halkla İlişkiler Derneği

Bursa

14/12/2016

Dijital Dünyada Marka İletişimi ve Yönetimi / Konuşmacı/ Seminer

Doğuş Üniversitesi

Sanat ve Tasarım Fakültesi

İstanbul

04/11/2016

Marka Kimliği Yaratma 

Atölye Çalışması

Brand Institute

İstanbul

12/10/2016 

Türk Kimliğinin

Markalara Yansıması

Brand Institute

İstanbul

07/10/2016

Temel Marka Yönetimi

Brand Institute 

İstanbul

13 /08/2016 

Markalar ve Sosyal Medya

Açık Seminerler / BrandMap İstanbul

25/07/2016

Ajans Marka İlişkileri - Ajans Yönetimi / TürkTelekom Akademi

İstanbul
 

30/05/2016 

Krizde İtibar ve Marka Yönetimi / ANSİAD

Antalya 

07/05/2016 

Kurumsal Marka Stratejileri ve İtibar Yönetimi / REPMAN-İtibar Araştırmaları Merkezi

İstanbul

03/04/2016 

Marka Yönetimi ve Marka Kimliği / Ortak İletişim

İstanbul

17/02/2016 

Sosyal Medya ve Marka / İstanbul

05/01/2016 

Marka Yönetimi / Merkez Kariyer Günleri

İstanbul

 

Bilgi: Seminer, eğitim ve söyleşi için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz.  

KARİKATÜR - İLLÜSTRASYON 

1990'dan bugüne… Karikatürlerim ve editoryal illüstrasyonlarım…
Ödül alan ve yayınlanan eserler arasından derlenmiştir.

Bilgi: Yayınlarınız için Bülent Fidan'ın editoryal illüstrasyonlarını kullanmak ya da size özel illüstrasyon çizimleri için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz. 

 BRANDMAP 

İşdünyasının bilgi paylaşım platformu yayını olan BRANDMAP, her ay marka temelinde işdünyası konularını işliyor. 

BM 32 KAPAK.jpg
BRAND SUITE ISTANBUL


Türkiye'nin marka temelinde hizmet sunan tek KURUMSAL MARKA TASARIM AJANSI

BrandSuite İstanbul, Bülent Fidan ve tasarım ekibi tarafından, marka kimliği, marka görsel kimliği, marka iletişimi ve kurumsal tasarımlar alanında çalışmalarını sürdürüyor.
 

Bilgi: Marka Danışmanlığı ve tasarımlarınız için sitedeki İLETİŞİM bölümünden görüşme talebinizi yollayabilirsiniz. 
 

 SON PAYLASIMLAR 

December 25, 2018

Please reload

 SEARCH BY TAGS 
Please reload