top of page

Birini Seçmek, Diğerlerini Terketmektir…


Çevrenizdeki insanlara bir bakın. Hangilerine daha çok güvenirsiniz? Yapılan araştırmalar, belli bir konuda uzman olduğunu belirten ve o konu üzerine çalışmalarında süreklilik gösteren kişilerin çevrelerinde daha çok güven uyandırdıklarını gösteriyor. Markaların da durumları aynı. Yani, tüketicilerin zihninde. Markaların belli bir kategoriyi ve konumlandırmayı seçmeleri gerekliliği de bundan ötürü.

Tüketiciler, her ürün kategorisinde belli bir markayı zihinlerine yerleştirirler. Pazara çıktıklarında, markete gittiklerinde ya da sohbetleri esnasında belli markaları tercih ederler. Çünkü bu seçim, onların hayatlarını kolaylaştırır. Eğer bir marka pek çok kategoride lider ve uzman olmaya çalışırsa ne yazık ki pek çok örnekte olduğu gibi tüketici zihninde yer edinemiyor.

Ya da ilk edindiği kategoride kalıyor ve yeni eklediği diğer kategorilerde başarısız oluyor. Markanın belli bir alanda uzman olduğunu söylemesi tüketicide o alanla ilgili o markaya karşı güven uyandırıyor.

Şişe süt kategorisinde zihinlerde yer eden bir markanın makarna kategorisinde ürün cıkarıp, aynı isimle pazarda yer edinmeye çalışması size ne kadar mantıklı geliyor? Pınar, sizce ilk olarak hangi ürünle aklınıza geliyor? Büyük ölçüde süt. Pınar, Pınar Zeytinyağı cıkarsa alır mısınız? Başka bir örnek verelim, gerçek bir örnek. Gıda sektöründe özellikle eğlenceli gıda diye tanımlayabileceğimiz bisküvi-cikolata kategorisinde başarısını kanıtlamış Ülker’in Cola Turka’sı başarılı bir markalama mıdır? Cola Turka şu anda nerede? Ne yazık ki, Cola Turka zihinlerde bir türlü “cola” kategorisindeki yerini alamadı. Çünkü tüketici bu kategoride yerini sağlamlaştırmış olan Coca-Cola ve Pepsi’yi bırakamadı. Konuyla ilgili uzman olarak bu iki markayı kullanmayı tercih ediyor.

Hyundai sizce nedir? Sokağa cıkıp herkese sorun. Çok büyük bir kesim otomobil diyecektir. Peki, Hyundai marka bir bilgisayar monitörü olduğunu kaçınız biliyor? Masaüstü bilgisayarınıza Hyundai marka monitör almayı düşünür müsünüz?

Aytaç’ı ne olarak tanıdık? Sucuk. Şimdi de bisküvi markamız var, diyor. Sucuk üreten birinden bisküvi alır mısınız?

EVKUR, bir market değil mi? Peki Eminönü'nde açtıı kafeye gider misiniz?

Bu örnekler ne yazık ki çok. Ana markanın gücünden yararlanıp farklı kategorilerde genişleme stratejisi çoktan geride kaldı. Bunu anlayan Ülker yeni ürün kategorilerinde hızla farklı marka adları ile ilerlemeye ve de başarılı olmaya başladı.

Markaların tüketici zihninde yer edebilmesi için belli bir kategoride uzmanlıklarını kabul ettirmeleri gerekir. Bunu başardıktan sonra belki en fazla ana ürün kategorisinin bir tamamlayıcı kategorisinde daha genişlemeleri başarılı olabilir. Ama her ürün kategorisinde değil. Bu durum tüketici tarafından tercih edilen marka icin son derece mükemmeldir. Çünkü, birini secmek, diğerlerini terketmektir…

Güven unsurunun yanı sıra bir de tüketicinin sosyal yaşantısına değer katan markaları çoğaltma isteğini de unutmamak gerekir.

Marka yöneticilerinin, markalarının sağlıklı olarak yaşamına devam edebilmesi için hem markalarını hem de tüketicinin zihnini sulandırmamaya dikkat etmeleri gerekiyor.

(Bu yazının tamamını ya da bir bölümünü, kaynak göstermeden lütfen başka bir yerde kullanmayınız. Kaynak: Bülent Fidan. http://www.bulentfidan.com)

BÜLENT FİDAN 
SEMİNER • DERS • SÖYLEŞİ TAKVİM /
2016- 2017-2018 -
2019- 2020
 
31 / 05 / 2021
Sivil Toplum Dünyasında Kime, Neden Güveniriz?
REPMAN FORUM
03 / 09 / 2020
İşin Güzel Yanı
04 / 06 / 2020
Çevrimiçi / Canan Duman'la Pandemi Döneminde Markayı ve Pazarlamayı Yönetmek
30 / 04 / 2020
Dijital Dönüşüm Yeni Normal mi?
20 / 04 / 2020
Nail Özer ile Söyleşi
 
6 / 01 /2020
Marka Deneyiminin Boyutları, Müşteri Yolculuk Deneyimi Haritasının Faydaları
Altınbaş Üniversitesi
28 / 11 / 2019
Ankara Marka Buluşmaları
ATO
3 / 07 / 2019
Marka Kimliği Çalıştayı
Denizli İhracatçılar Birliği
Denizli
21 / 04 / 2019
Ev Tekstilinde 2020 ve 2021 Trendleri Analizi
EVTEKS FUARI
20 / 03 / 2019
Marka Kimliğinde Değişim
Altınbaş Üniversitesi
11 / 03 / 2019
10. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Zirvesi
14 / 02 / 2019
Soyut Şeyler Ekonomisi
12 / 02 / 2019
Stratejik Marka Kavramı
Altınbaş Üniversitesi
11 / 01 / 2019
 
Günümüzün Devrimi
 
Konuk
Medipol Üniversitesi
21 / 12 / 2018
Marka Zirvesi 
Bakü Azerbaycan
06 / 12 / 2018
Kurumsal Sosyal
Sorumluluk Zirvesi
İstanbul 
30 / 11 / 2018
İletişimciler Buluşması
TÜHİD İstanbul
16 / 02 / 2018
 
Markaşehir İzmir
 
Konferansı
TÜHİD ve İzmir Ticaret Odası
23 / 12 / 2017
Made in Azerbaijan
Bakü
15 / 12 / 2017
Gaziantep Büyükşehir B.
Gaziantep
30 / 11 / 2017
Marketing Meetup
İTÜ Maslak
16 / 10 2017
House of Genius
Workinton
23 / 9 / 2017
Go Digital Etkinliği
Dijital Karga
Bilge Adam
25/ 05 2017
Arçelik -Beko
Ajans Yönetimi Eğitimi
Reklamcılık Vakfı
25 / 05 / 2017
Marka Türkiye 
Lütfi Kırdar İstanbul
11 / 05 / 2017
İçerik Oyunları
(Konferans)
Santral İstanbul
İstanbul Bilgi Üniversitesi
30 /03/2017
Yerelden Globale 
Markalar Konferansı
Cef Works 
Shangri-La Hotel
15 /03/2017
Marka Deneyiminde 
Marka Kimliği
Bahçeşehir Üniversitesi

24 /02/2017

Türk Olarak İtalyan Tasarımı Satmaya Çalışmak

Bursa Halkla İlişkiler Derneği

Bursa

14/12/2016

Dijital Dünyada Marka İletişimi ve Yönetimi / Konuşmacı/ Seminer

Doğuş Üniversitesi

Sanat ve Tasarım Fakültesi

İstanbul

04/11/2016

Marka Kimliği Yaratma 

Atölye Çalışması

Brand Institute

İstanbul

12/10/2016 

Türk Kimliğinin

Markalara Yansıması

Brand Institute

İstanbul

07/10/2016

Temel Marka Yönetimi

Brand Institute 

İstanbul

13 /08/2016 

Markalar ve Sosyal Medya

Açık Seminerler / BrandMap İstanbul

25/07/2016

Ajans Marka İlişkileri - Ajans Yönetimi / TürkTelekom Akademi / İstanbul
 

30/05/2016 

Krizde İtibar ve Marka Yönetimi / ANSİAD

Antalya 

07/05/2016 

Kurumsal Marka Stratejileri ve İtibar Yönetimi / REPMAN-İtibar Araştırmaları Merkezi

İstanbul

03/04/2016 

Marka Yönetimi ve Marka Kimliği / Ortak İletişim / İstanbul

17/02/2016 

Sosyal Medya ve Marka / İstanbul

05/01/2016 

Marka Yönetimi / Merkez Kariyer Günleri / İstanbul 

Bilgi: Seminer, eğitim ve söyleşi için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz. 

 BRANDMAP 

İşdünyasının bilgi paylaşım platformu yayını olan BRANDMAP, her ay marka temelinde işdünyası konularını işliyor. 

BM-143 kapak.png
BRAND SUITE ISTANBUL


Türkiye'nin marka temelinde hizmet sunan tek KURUMSAL MARKA TASARIM AJANSI

BrandSuite İstanbul, Bülent Fidan ve tasarım ekibi tarafından, marka kimliği, marka görsel kimliği, marka iletişimi ve kurumsal tasarımlar alanında çalışmalarını sürdürüyor.
 

Bilgi: Marka Danışmanlığı ve tasarımlarınız için sitedeki İLETİŞİM bölümünden görüşme talebinizi yollayabilirsiniz. 
 

brandsuitelogo1-01.png
bottom of page