Marka İletişimi İçin Marka Departmanı
Markalar için çok önceden ‘duyuru’ vardı. Sonra basın mecrası devreye girince ‘bilgi reklamları’ ortaya çıktı. Diğer mecralar da hayatlarına başlayınca halkla ilişkiler eklendi. Doğrudan pazarlama, etkinlik pazarlaması gibi alanlar, markanın sesini yükseltmesinde yan alan olarak başladılar ve bazı markaların stratejilerinde ilk basamağa yerleştiler. Sonrasında malum, internet temelli, ‘dijital iletişim’ doğdu. Arada kurumsal sosyal sorumluluk, sürdürülebilirlik gibi kavramlar, markaya farklı boyutlar kattı. Önceleri, sadece reklam ve halkla ilişkiler temelinde iki ana dal olan tanıtımın adları da bunlardı. Bazı kurumlar, reklam ve halkla ilişkiler; diğerleri halkla ilişkiler ve tanıtım gibi farklı adlandırmalara gittiler. Sonra, diğer dallar da toplanınca ‘pazarlama iletişimi’ dendi. 2000 yılından itibaren, Türkiye’de ısrarla “marka iletişimi” kavramının kullanılması gerektiğini savunuyor ve vurguluyorum. Çünkü markalar çağında artık ürünün değil, markanın iletişimini yapıyoruz. Ve tabii ki 2010 sonrası da marka deneyimi dönemi yaşanmaya başlandı. Tüketici ürünü alırken, marka tercihi yapıyor. Ürün tanıtımları yaparken, aslında hep markanın gücünden, kimliğinden, kişiliğinden, konumlandırmasından yararlanıyoruz. Günün sonunda da, tüketicinin zihninde ürün değil, marka kalıyor. Ürünü tüketip, kullanıp, ondan fiziksel fayda sağladıktan sonra, iyi bir tercih yaptığı, sosyal statüsünü koruduğu ya da güvenilir bir iş yaptığını düşünüp "duygu" temelli mutluluk, haz yaşıyor. Asıl ulaşmak istediği de zaten bu duygu temelli hazları. O zaman tüketicinin aslında tükettiği şeyin aslında ürün değil, ulaştığı şeyin yani marka hazzının öne çıkarılması zorunluluğu ortaya çıkıyor. Durum böyle olunca da kurumlarda artık reklam-halkla ilişkiler departmanlarının yanı sıra, çok önemli bir departman olan "Marka Departmanı'nın kurulması gerekiyor. Bu marka departmanı, ne yapacak? • Marka departmanı - daha her şeyin başında - fikir ya da deneme aşamasındaki ürünün, markanın kimlik ve konumlandırmasına uygunluğunu kontrol edecek. Markayı temsil etmeyen ürün, pazara çıkamayacak. • Marka departmanı, reklamdan halkla ilişkilere kadar yapılan tüm iletişim çalışmalarının, marka kimliğine ve konumlandırmasına uygunluğunu kontrol edip, markanın vaadlerini nasıl aktardığına bakıp ajansları strateji ve brif bazında yönlendirecek. • Marka departmanı kurumun tüm katmanlarında, markanın doğru temsil edilmesini sağlayacak. Gerekirse kurum içi marka elçiliği programından farklı eğitimlere kadar her algı yönetimini oluşturup uygulayacak. • Marka departmanı, kurum içinde bir marka anayasası oluşturacak. Bu anayasaya, hem kurum içindeki CEO'dan en alttaki elemana kadar tüm çalışanlar hem de kurumun çalıştığı tedarikciler ve üretim ortakları da uyacak. • Marka departmanı markanın olumlu gelişimi için fikirler üretecek; bu fikirleri Yönetim Kurulu’na teklif olarak sunacak. • Marka departmanı, markanın kurumun en önemli parasal değerlerinden biri olması nedeniyle, sürekli olarak marka değerini ölçtürecek, bu ölçümü kurumun finans bölümüyle paylaşacak. Gelecekte marka değerinin artması için eksik kalınan yönlerle ilgili olarak yönetimi bilgilendirip, eksikleri giderecek marka projeleri hazırlayacak. • Mark adepartmanı, kurumun diğer tüm birimleri ile ortak projeleri geliştirip uygulayacak. Marka departmanında, kimler olmalı? • Marka departmanı öncelikle, bir Genel Müdür Yardımcısına bağlı olarak, doğrudan tepe yönetimle çalışmalı. Gerekirse, marka departmanı, bağımsız bir kurum da olabilmeli. Bu hizmet dışarıdan da alınabilmeli. Ancak, bu bir danışmanlık değil, süreklilik arzetmeli. • Marka departmanında, marka uzmanları olmalı. Özellikle, işletme, iletişim, araştırma ve yönetim konularında ek eğitim almış kişiler bu departmana seçilmeli. Sevgili marka yöneticileri, markalar öncüdür. Madem artık markayı yönetiyoruz, o zaman marka iletişimine ve marka departmanına geçme zamanımız da geldi demektir. İş dünyasının marka öncüleri siz olun ve marka iletişimine başlayın. Bunu da kurumunuzda bir marka departmanı oluşturarak gerçekleştirin. (Bu yazının tamamını ya da bir bölümünü, kaynak göstermeden lütfen başka bir yerde kullanmayınız. Kaynak: Bülent Fidan. http://www.bulentfidan.com)
#sürdürülebilirlik #pazarlamadakuşaklar #markadeneyimi #markadanışmanı #bülentfidan #brandmap #müşterideneyimyolculuğuharitası #markatasarımı #brandsuiteistanbul #MarkaDanışmanlığı #Marka #Pazarlama #İletişim #Reklam #İllüstrasyon #markaelçisi #planbdiscovery #startup #marka #Jenerikmarka #Marketing #brandangel #emtiamalürünhizmet #markasözlüğü #MarkaYönetimi #cocacola #Akademik