Marka Yöneticilerine Küçük Tavsiyelerim
1- Oluşturacağınız markanın adını araştırın. Türkiye ve AB ülkeleri içinde tescil edilebilir olup olmadığına bakın. Uygunsa tescil ettirin. Aynı zamanda şekil için de oluşturacağınız logonun bir başka logoya benzememesi gerektiğini de hatırlatalım. Bunun için sizin markanızın hukuki durumunu takip etmesi adına bir marka vekili (marka danışmanı ile aynı kişi değildir) ile çalışmanızı öneririm.
2- Öncelikle ne durumda olursanız olun, bir marka danışmanı ile çalışmaya başlayın. Marka adını koymadan yine marka danışmanı ile çalışmaya başlarsanız daha iyi olur. Sizi doğru yönlendirir.
3- Bütçe ayırabildiğiniz her an ve her konu için araştırma yaptırın. Öncelikle ihtiyacınız olan alanda araştırma yapmak için araştırma şirketi ve marka danışmanınız ile görüşün. Araştırmaları danışmanınız ile analiz edin.
4- Markanızın anayasasını oluşturun ve tüm çalışanlara, tedarikçilerinize ve dağıtım ağınıza bunu yayın. Marka anayasanızda marka kimliğiniz, marka kişiliğiniz ve marka konumlandırmanız olsun.
5- Olabilirse, kurumun içinde bir marka departmanı açın. Tüm kurumun her iş ve tanıtım aşaması bu departmanda, reklam bölümünden sonra işlerin marka kimliği ve konumlandırmasına uygun olup olmadığını kontrol edip tavsiyelerde bulunsunlar, marka anayasasına göre yönlendirsinler.
6- Markanıza sadık müşteri oluşturmak için reklam dışında marka deneyimi çalışmalarına önem verin.
7- İçerde ve dışarıda marka elçiliği çalışmalarına başlayın.
8- Markanızın ayrı bir şikayet çözüm bölümü olmalı. Tüm sorunları dinleyip, çözümlemeli.
9- Markanız (kurum markası ya da ürün markası) mutlaka bir kurumsal sosyal sorumluluk projesini oluşturmalı. Bunun kendi iş alanınızla ilgili olmasına özen gösterin ve yardım düşüncesinden uzak durun.
10- Geleceği düşünerek, markanızın tüm birimlerine yönelik bir sürdürülebilirlik çalışmasını başlatın. Devam ettirin.
11- Marka hayat döneminizi iyi planlayın. Değişim ve gelişim dönemlerini kaçırmayın, eğilimleri izleyin. Niş alanları, yeni segmentleri sıkı takip edin. Marka genişlemesini marka kimliğinize uygun olarak planlayın.
12- Ürün ya da hizmetiniz, sizin kendinize özgü olan marka kimliğinizin ve kişiliğinizin izlerini taşımalı. Nasıl ki marka kimliğiniz rakiplerden farklı, ürün ve hizmetiniz de marka kimliğinizin izlerini taşıyarak farklılaşmalı. Aynı şekilde tanıtım çalışmalarınız da.
Tüm bunlar, müşterileriniz-tüketicileriniz ve yatırımcılarınız içindir. Sonuçta da markanızın karlılığı için. Hangi departman olursa olsun, tanıdık ya da akrabayı işe yerleştirmekten kaçının, işin uzmanını seçin, onu çalıştırın. Yetki ve sorumluluk vermekten de kaçınmayın. Unutmayın.
(Bu yazının tamamını ya da bir bölümünü, kaynak göstermeden lütfen başka bir yerde kullanmayınız. Kaynak: Bülent Fidan. http://www.bulentfidan.com)
ÖNEMLİ NOT: Tüm çalışmalarınızda, logo tasarımı, kurumsal kimliğinizde ve tanıtım malzemelerinizde kullanacağınız yazı karakteri-font, fotoğraf, illüstrasyon gibi görsel melzemeleri satın alarak teliflerini ödeyin. Sonra büyük cezalar ödemek zorunda kalmayın. Özellikle de yazı karakterinizin sizin markanıza uygun olması önemli. Bu nedenle fontunuzu satın alın ve bilgisayardaki herhangi bir fontu kullanmayın. İş yaptırdığınız kurumlara da sizin fontu vererek sadece sizin kendi fontunuzu kullanmasını sağlayın. Bilgisayarlarınızdaki yazılımların da satın alınmış olmasına özen gösterin.
#Akademik #İletişim #İllüstrasyon #markadanışmanı #bülentfidan #brandmap #Marketing #MarkaYönetimi #Pazarlama #markadeneyimi #müşterideneyimyolculuğuharitası #markatasarımı #startup #planbdiscovery #markaelçisi #pazarlamadakuşaklar #sürdürülebilirlik #Jenerikmarka #marka #brandangel #brandsuiteistanbul #MarkaDanışmanlığı #emtiamalürünhizmet #markasözlüğü #Reklam #Marka