top of page

Markaların "Yapmaması" Gereken 10 Hata…

Markalar şirketlerin en değerli varlıkları. Şirketler marka olgusu sayesinde ürünlerini/hizmetlerini değerli hale getirip daha yüksek fiyata satabiliyor, tüketicide sadakat yaratabiliyor ve geleceğe tüketilen bir ürün yerine hep zihinlerde yaşayan bir “gücü”, bilanço kalemini taşıyabiliyorlar.

Unutmayın, marka satmıyoruz. Ürün ya da hizmet satıyoruz. Ancak, herkes benzer ürün hizmeti sattığı için, o ürünün bize ait olduğunu göstermek amacıyla, o ürüne ve hizmete bir isim koyuyoruz. O isim marka ismidir. Marka ismi başlangıçtır. Marka ismimize insanların hoşuna gidecek, onları çekecek, onların markayı kendilerine yakın hissedecekleri bir takım duygusal ve fiziksel eklemeler yapıyoruz. Bu eklentileri de reklam, halkla ilişkiler, internet sitesi, dijital iletişim, CEO, marka yüzü, mağaza düzenleme, satış elemanının davranışı gibi çok farklı noktalarda tüketiciye anlatıyor ve gösteriyoruz. Amacımız rekabette rakiplerden ayrışıp tüketicinin dikkatini kendimize çekmek. Markalama dediğimiz olay bundan ibaret. Basit gibi algılanmasın. Detaylı ve yoğun bir çalışma gerektirir. Yani bir ürün üretip ona isim koyunca marka olunmaz. Tüketicinin zihninde yer edip tekrarlı satın alma yaşatıyorsa marka olmuştur.

Peki markalar bu süreçte yapmamaları gereken hataları biliyorlar mı?

1- Araştırma Yapmamak. Artık hiçbir pazar küçük değil. Ve hiçbir pazarda tek değilsiniz. Çok sayıda bire bir ya da ikâme rakipler var. Bu nedenle pazara girmeden ya da her ilerleme sürecinde mutlaka ihtiyacınıza uygun pazarlama araştırmaları yaptırın. Etrafınıza sorarak ya da mağazanıza girenleri izleyerek, satış sayılarını takip ederek değil, önünüzü gerçek bilimsel araştırmalarla aydınlatın. Sizin bildiğinizin kesin gerçek olduğu yönündeki yanılgıyı bir kenara bırakın.

2- Marka kimliği anayasasını oluşturmamak. Markanın temeli marka kimliği yönergesidir. Marka kimliği yönergesi, pazarda rakiplerden ayrışmak için, bir adım sonrasında yapılacak olan markaya konulacak isim, logonun şekli, renkler, markanın kokusu, sesi, ürünün içeriği, şekli, ambalajı ve iletişim çalışmalarında kullanılacak görsellik-dil-ton gibi her konuya temel teşkil eder.

3- Marka Konumlandırması Yapmamak. Pek çok marka hâlâ kimlik ve konumlandırma nedir bilmiyor ve bunları oluşturmuyor. Bu da markanın kendine özel tasarım ile ürün/hizmet geliştirmesini engelleyip, başka markalardan fikir apartmasına neden oluyor. Tabii ki müşteri bunu hemen farkediyor ve rekabette o marka aslında çok şey kaybediyor. Konumlandırma sizin rakiplerinizden ayrıştığınız ve tüketici zihninde yer eden soyut göstergenizdir. Onu yaratmazsanız, rakiplerinizle ancak fiyat rekabeti yaparsınız. Klasik olacak ama Mercedes ve BMW arasındaki farkı anlatabiliyorsanız, bu markalar sizin zihninize konumlandırmalarını aktarmışlar demektir.

4- Markanızın “Herkese” Hitap Ettiğini Düşünmek. Hiçbir marka yediden yetmişe herkese hitap etmez. Herkese hitap ettiğini düşünebileceğimiz “ekmek” ürünü bile türlerinden ötürü farklı kitlelere seslenir. Bu nedenle markanızın sunduğu ürün/hizmetin doğru pazarını ve gercek hedef kitlesini net belirleyin, uzmanlaşın, dağılıp kaybolmayın.

5- Veremeyeceği Hizmeti Veriyormuş Gibi Yapmak. Ürün ya da hizmetinizin sadece satışa kadar değil, satıştan sonra da markanızı temsil ettiğini unutmayın. Bu nedenle ürün/ hizmetinizde bir eksiklik varsa acilen bunu giderin.

6- Tüketici ile Müşteriyi Birbirine Karıştırmak. Tüketici ile müşteri her zaman aynı kişi olmayabilir (anne ve bebeği gibi). Bu nedenle tüketicinin ihtiyaçlarını ve müşterinin alım tercihlerini ayrı değerlendirin.

7- Tüketici Çabuk Unutur Diyerek Hatalara Aldırmamak. Markalar dünyasında tüketicinin unutmadığı tek şey markaların tüketicilere karşı yaptığı hatalardır.

8- İndirim ile Rekabette Öne Çıkmaya Çalışmak. Hep söylendiği gibi pazarlama sürecindeki en önemli hata rekabette kazanmak için indirim yapmaktır. İndirim yapmanın sonu yok. İndirim tüm pazara zarar verir.

9- Dünyayı İzlememek. Türkiye artık küreselde bir nokta. Dünyada her olan durum ülkeyi ve doğal olarak da markaları ilgilendiriyor. Dijital dünyadaki yeniliklerden tüketici eğilimlerine kadar her durumu dünya ile değerlendirmeyi bilmek gerekiyor.

10- İletişim Yapmamak. “Hiç reklam yapmadan ünlü bir marka oldu”, sözü pazarlama dünyasının en kötü yalanıdır. Küçücük bir broşür bile markanın reklam-tanıtım faaliyetidir.

Doğru bir strateji ile iletişim yapın.

BÜLENT FİDAN 
SEMİNER • DERS • SÖYLEŞİ TAKVİM /
2016- 2017-2018 -
2019- 2020
 
31 / 05 / 2021
Sivil Toplum Dünyasında Kime, Neden Güveniriz?
REPMAN FORUM
03 / 09 / 2020
İşin Güzel Yanı
04 / 06 / 2020
Çevrimiçi / Canan Duman'la Pandemi Döneminde Markayı ve Pazarlamayı Yönetmek
30 / 04 / 2020
Dijital Dönüşüm Yeni Normal mi?
20 / 04 / 2020
Nail Özer ile Söyleşi
 
6 / 01 /2020
Marka Deneyiminin Boyutları, Müşteri Yolculuk Deneyimi Haritasının Faydaları
Altınbaş Üniversitesi
28 / 11 / 2019
Ankara Marka Buluşmaları
ATO
3 / 07 / 2019
Marka Kimliği Çalıştayı
Denizli İhracatçılar Birliği
Denizli
21 / 04 / 2019
Ev Tekstilinde 2020 ve 2021 Trendleri Analizi
EVTEKS FUARI
20 / 03 / 2019
Marka Kimliğinde Değişim
Altınbaş Üniversitesi
11 / 03 / 2019
10. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Zirvesi
14 / 02 / 2019
Soyut Şeyler Ekonomisi
12 / 02 / 2019
Stratejik Marka Kavramı
Altınbaş Üniversitesi
11 / 01 / 2019
 
Günümüzün Devrimi
 
Konuk
Medipol Üniversitesi
21 / 12 / 2018
Marka Zirvesi 
Bakü Azerbaycan
06 / 12 / 2018
Kurumsal Sosyal
Sorumluluk Zirvesi
İstanbul 
30 / 11 / 2018
İletişimciler Buluşması
TÜHİD İstanbul
16 / 02 / 2018
 
Markaşehir İzmir
 
Konferansı
TÜHİD ve İzmir Ticaret Odası
23 / 12 / 2017
Made in Azerbaijan
Bakü
15 / 12 / 2017
Gaziantep Büyükşehir B.
Gaziantep
30 / 11 / 2017
Marketing Meetup
İTÜ Maslak
16 / 10 2017
House of Genius
Workinton
23 / 9 / 2017
Go Digital Etkinliği
Dijital Karga
Bilge Adam
25/ 05 2017
Arçelik -Beko
Ajans Yönetimi Eğitimi
Reklamcılık Vakfı
25 / 05 / 2017
Marka Türkiye 
Lütfi Kırdar İstanbul
11 / 05 / 2017
İçerik Oyunları
(Konferans)
Santral İstanbul
İstanbul Bilgi Üniversitesi
30 /03/2017
Yerelden Globale 
Markalar Konferansı
Cef Works 
Shangri-La Hotel
15 /03/2017
Marka Deneyiminde 
Marka Kimliği
Bahçeşehir Üniversitesi

24 /02/2017

Türk Olarak İtalyan Tasarımı Satmaya Çalışmak

Bursa Halkla İlişkiler Derneği

Bursa

14/12/2016

Dijital Dünyada Marka İletişimi ve Yönetimi / Konuşmacı/ Seminer

Doğuş Üniversitesi

Sanat ve Tasarım Fakültesi

İstanbul

04/11/2016

Marka Kimliği Yaratma 

Atölye Çalışması

Brand Institute

İstanbul

12/10/2016 

Türk Kimliğinin

Markalara Yansıması

Brand Institute

İstanbul

07/10/2016

Temel Marka Yönetimi

Brand Institute 

İstanbul

13 /08/2016 

Markalar ve Sosyal Medya

Açık Seminerler / BrandMap İstanbul

25/07/2016

Ajans Marka İlişkileri - Ajans Yönetimi / TürkTelekom Akademi / İstanbul
 

30/05/2016 

Krizde İtibar ve Marka Yönetimi / ANSİAD

Antalya 

07/05/2016 

Kurumsal Marka Stratejileri ve İtibar Yönetimi / REPMAN-İtibar Araştırmaları Merkezi

İstanbul

03/04/2016 

Marka Yönetimi ve Marka Kimliği / Ortak İletişim / İstanbul

17/02/2016 

Sosyal Medya ve Marka / İstanbul

05/01/2016 

Marka Yönetimi / Merkez Kariyer Günleri / İstanbul 

Bilgi: Seminer, eğitim ve söyleşi için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz. 

 BRANDMAP 

İşdünyasının bilgi paylaşım platformu yayını olan BRANDMAP, her ay marka temelinde işdünyası konularını işliyor. 

BM-143 kapak.png
BRAND SUITE ISTANBUL


Türkiye'nin marka temelinde hizmet sunan tek KURUMSAL MARKA TASARIM AJANSI

BrandSuite İstanbul, Bülent Fidan ve tasarım ekibi tarafından, marka kimliği, marka görsel kimliği, marka iletişimi ve kurumsal tasarımlar alanında çalışmalarını sürdürüyor.
 

Bilgi: Marka Danışmanlığı ve tasarımlarınız için sitedeki İLETİŞİM bölümünden görüşme talebinizi yollayabilirsiniz. 
 

brandsuitelogo1-01.png
bottom of page