top of page

Mülkiyetsizlik, Mutluluk mu?


'70'li yıllar halkın paylaşım anıları açısından efsane bir dönemdir. Bu dönemin büyük halk kitlesine baktığımızda temel yaşam standardının - durumunun "mülkiyetsizlik" olduğunu görürüz. Halkın büyük kısmı ev sahibi değil, yazlığı yok, köydeki arazileri ailenin ortak toprağı... Yoksulluktan değil, olmamasından kaynaklı sahip olmama durumu da var. Gümrük engeli. Almanya'da çalışan komşunun getirdiği elektronik eşyalar ise zihin açıcı bir işlev görüyordu. Sokakta bir iki evde TV, yine bir kaç evde telefon ve aynı zamanda yine bir iki kişinin otomobili var. (70'ler öncesi köyden kente göç dönemi. Yani köydeki dar mülkiyet kavramından kurtulup işçi, çalışan olma ruhuna yönelme dönemiydi).

Peki, bu mülkiyetsizlik içinde ne var?

Mülkiyetsizlikten kaynaklı mı bilmiyorum ama insanların eşya yerine birbirleri ile olan ilişkilerinin ilgi seviyesi çok yüksek. Gecenin üçünde komşudan ekmek isteme özgürlüğü, gelen misafiri komşuda yatırma serbestliği, komşuların okuldan gelen çocuklarını birinin hiç üşenmeden karınlarını doyurup evlerine yollama sorumluluğu, parası olmayan komşuya para toplayıp işini görmesini sağlama keyfi, ülkenin bir ucundaki asker arkadaşının ya da yıllardır görmediği bir eski arkadaşının çocuğunun üniversite okurken kendi evinde kendi çocuğu gibi bakıp okutma yüceliği... Saymakla bitmiyor.

Ancak mülkiyet ile eşya sahipliğinde ne zaman zenginleşmeye başlandı (ki 12 Eylül sonrası özellikle Özal zamanıdır), işte o zaman insanlar birbirlerine kapılarını kapamaya başladılar. Sitelerde yaşamaya başladı insanlar ve aralarına mesafe koydular. Sokaklarda park edilen otomobiller çoğaldıkça, komşunun hasta çocuğunu hastaneye götürme telaşı, yerini "çalışsın o da araba alsın" söylemine dönüştü.

Yıllar geçtikçe mülkiyet yaşamın her alanında giderek arttı. Her türlü eşyanın sahipliği arttıkça eşyalara bağlı olarak insanlar arasındaki fiziki ve ardından da duygusal paylaşımlar terk edilmeye başlandı.

90'lı yıllarla birlikte ebeveynler, eşya sahiplenmeyi başka farklı alanlara değişik şekillerde taşımayı sürdürdüler. Okulda çocuklar birbirlerinin candan arkadaşları değil, sınavlarda geçmesi gereken bir rakip olarak eğitildiler. Özel okullar ve vakıf üniversiteleri mülkiyetin bir başka şekli olarak çıktı karşımıza.

Mülkiyet, sahiplenme, zenginleşme insan iletişimini daha iyiye mi götürdü?

Mülkiyet üzerine kurulu bir medeni ilerleme gerçekten ilerleme mi?

Fuhuş, yolsuzluk, hırsızlık, kandırma, dolandırma, hatta tecavüz ve hatta öldürme de birer mülkiyet edinme isteği, sahip olma isteği sonucu mu arttı?

Mülkiyetsizlik adalet gibi geliyor bana. Adalet mülkün temeli mi? Sözün aslı eşyayı, sahiplenilen malı ifade etmiyor. Hz. Ömer'e ait olduğu rivayet edilen “El-‘adlü esâsü’l-mülk” sözü, aslında "düzenin-devletin aslı adalettir" diyor. Bizim çoğumuz ise adaleti malı korumakla bir sanıyoruz. Oysa hayatın aslı adalettir. Yani, mülkiyetsiz olmak... Değil mi? Mülk edinmek suç mu? Mülk edinmek tabii ki suç olamaz. Ama mülkle birlikte paylaşmayı unutmak, adaletten ve mutluluktan uzaklaşmak oldu, günümüzde... Mülkle insanın değeri ölçümeye başlandı, mülkle saygı arttı, mülkle büyüdü her şey. Unutmadan, bir yerde bir zenginleşme-artma varsa, başka bir yerde ona bağlı bir fakirleşme-eksilme mutlaka vardır.

Biz toplum olarak mülkiyetle, sanki insanlığı yitirdik. Belki de bu yüzden aslında sinematografik olarak bir değeri olmayan bazı Yeşilçam filmlerini halâ keyifle izliyoruz.

BÜLENT FİDAN 
SEMİNER • DERS • SÖYLEŞİ TAKVİM /
2016- 2017-2018 -
2019- 2020
 
31 / 05 / 2021
Sivil Toplum Dünyasında Kime, Neden Güveniriz?
REPMAN FORUM
03 / 09 / 2020
İşin Güzel Yanı
04 / 06 / 2020
Çevrimiçi / Canan Duman'la Pandemi Döneminde Markayı ve Pazarlamayı Yönetmek
30 / 04 / 2020
Dijital Dönüşüm Yeni Normal mi?
20 / 04 / 2020
Nail Özer ile Söyleşi
 
6 / 01 /2020
Marka Deneyiminin Boyutları, Müşteri Yolculuk Deneyimi Haritasının Faydaları
Altınbaş Üniversitesi
28 / 11 / 2019
Ankara Marka Buluşmaları
ATO
3 / 07 / 2019
Marka Kimliği Çalıştayı
Denizli İhracatçılar Birliği
Denizli
21 / 04 / 2019
Ev Tekstilinde 2020 ve 2021 Trendleri Analizi
EVTEKS FUARI
20 / 03 / 2019
Marka Kimliğinde Değişim
Altınbaş Üniversitesi
11 / 03 / 2019
10. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Zirvesi
14 / 02 / 2019
Soyut Şeyler Ekonomisi
12 / 02 / 2019
Stratejik Marka Kavramı
Altınbaş Üniversitesi
11 / 01 / 2019
 
Günümüzün Devrimi
 
Konuk
Medipol Üniversitesi
21 / 12 / 2018
Marka Zirvesi 
Bakü Azerbaycan
06 / 12 / 2018
Kurumsal Sosyal
Sorumluluk Zirvesi
İstanbul 
30 / 11 / 2018
İletişimciler Buluşması
TÜHİD İstanbul
16 / 02 / 2018
 
Markaşehir İzmir
 
Konferansı
TÜHİD ve İzmir Ticaret Odası
23 / 12 / 2017
Made in Azerbaijan
Bakü
15 / 12 / 2017
Gaziantep Büyükşehir B.
Gaziantep
30 / 11 / 2017
Marketing Meetup
İTÜ Maslak
16 / 10 2017
House of Genius
Workinton
23 / 9 / 2017
Go Digital Etkinliği
Dijital Karga
Bilge Adam
25/ 05 2017
Arçelik -Beko
Ajans Yönetimi Eğitimi
Reklamcılık Vakfı
25 / 05 / 2017
Marka Türkiye 
Lütfi Kırdar İstanbul
11 / 05 / 2017
İçerik Oyunları
(Konferans)
Santral İstanbul
İstanbul Bilgi Üniversitesi
30 /03/2017
Yerelden Globale 
Markalar Konferansı
Cef Works 
Shangri-La Hotel
15 /03/2017
Marka Deneyiminde 
Marka Kimliği
Bahçeşehir Üniversitesi

24 /02/2017

Türk Olarak İtalyan Tasarımı Satmaya Çalışmak

Bursa Halkla İlişkiler Derneği

Bursa

14/12/2016

Dijital Dünyada Marka İletişimi ve Yönetimi / Konuşmacı/ Seminer

Doğuş Üniversitesi

Sanat ve Tasarım Fakültesi

İstanbul

04/11/2016

Marka Kimliği Yaratma 

Atölye Çalışması

Brand Institute

İstanbul

12/10/2016 

Türk Kimliğinin

Markalara Yansıması

Brand Institute

İstanbul

07/10/2016

Temel Marka Yönetimi

Brand Institute 

İstanbul

13 /08/2016 

Markalar ve Sosyal Medya

Açık Seminerler / BrandMap İstanbul

25/07/2016

Ajans Marka İlişkileri - Ajans Yönetimi / TürkTelekom Akademi / İstanbul
 

30/05/2016 

Krizde İtibar ve Marka Yönetimi / ANSİAD

Antalya 

07/05/2016 

Kurumsal Marka Stratejileri ve İtibar Yönetimi / REPMAN-İtibar Araştırmaları Merkezi

İstanbul

03/04/2016 

Marka Yönetimi ve Marka Kimliği / Ortak İletişim / İstanbul

17/02/2016 

Sosyal Medya ve Marka / İstanbul

05/01/2016 

Marka Yönetimi / Merkez Kariyer Günleri / İstanbul 

Bilgi: Seminer, eğitim ve söyleşi için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz. 

 BRANDMAP 

İşdünyasının bilgi paylaşım platformu yayını olan BRANDMAP, her ay marka temelinde işdünyası konularını işliyor. 

BM-143 kapak.png
BRAND SUITE ISTANBUL


Türkiye'nin marka temelinde hizmet sunan tek KURUMSAL MARKA TASARIM AJANSI

BrandSuite İstanbul, Bülent Fidan ve tasarım ekibi tarafından, marka kimliği, marka görsel kimliği, marka iletişimi ve kurumsal tasarımlar alanında çalışmalarını sürdürüyor.
 

Bilgi: Marka Danışmanlığı ve tasarımlarınız için sitedeki İLETİŞİM bölümünden görüşme talebinizi yollayabilirsiniz. 
 

brandsuitelogo1-01.png
bottom of page