Kişilik mi?
Bazen gerçekten kişiliği tanımlamak zordur... Hele insanın kendini tanımlaması, kimliğini değil de kişiliğini anlatması neredeyse imkansızdır. Çünkü, kişiliğiniz ile ilgili yaptığınız her açıklama -eğer narsist bir kişilikte değilseniz- karşı taraf tarafından “komik” algılanacak kaygısı hep zihindedir. İnsanı zorlar. Kimlikte fiziksel özellikler ağırlıkta iken kişilikte duygusal ve hissel öğeler daha ağırlık kazanır. Kişilik gerçekten zor açıklanır bir kimlik öğesidir. Ancak, sözcüklerle dile getiremesek de kimliğimiz gibi kişiliğimizi de aktarmanın yolları vardır. Bir kişi olman, bir kişiliğin olduğu anlamına gelmez Quentin Tarantino
Kıyafet seçimlerimiz, dinlediğimiz müzik, konuşma tarzımız, olaylara bakış açımız, bir olay karşısındaki tavırlarımız, duygularımız, yorumlarımız, görüşlerimiz... Tüm bunlar kişiliğimizi zaten kendi kendine anlatır. Ve birileri sizden söz ederken bazen “kişilik sahibi biridir” diye bahsedebilir. Bu durumlarda “kişilik”, neredeyse “muhterem” olmakla eş tutulur. İyi ve aklı başında bir insansınız, demek istenmektedir. Yani, kişilikli olmak iyidir :)
Markalar için de durum farklı değildir. Marka olmadan önce doğal olarak ortaya bir ürün/hizmet çıkar. Ham haldeki ve belki sadece adı konmuş olan bu sübyan markayı kimlik ve kişilik öğeleriyle besleyip adam eder, tam bir marka yaparsınız. Bazıları ise bu adam etme olayında ne yazık ki sınıfta kalır ve markanın bir kişiliği var mı yok mu anlaşılmaz. İşte, o anda marka olduğu iddia edilen ama kişiliksiz bir “şey” ortalarda dolanır, dolanır, zorla satılmaya calışılır. Ama ne yazık ki iş işten geçmiştir.
Bazen de bazı markalar kişilik açısından çok güçlülerken yerlerde sürünür duruma da gelebilirler. Bu daha da vahimdir. Çünkü, kimlik ve kişilik açısından güçlü olan bir markayı kişiliksizleştirmek için yöneticilerin ciddi bir şekilde çaba harcamaları ya da kendi ürün kategorilerinden habersiz olmaları gerekir. Bazen de marka yöneticileri suya sabuna dokunmamak için kişilik özelliklerini ortaya dökmek istemezler. Bu durumda da marka yine kişiliksizleşir.
Pazarlama tarihi bu örneklerle doludur.
Kişilik, marka kimliğinin önemli bileşenlerinden biri dedik. Önemli cünkü, kişilik özelliği içinde yer alan bazı öğeler, “marka özü” de olabilir. Marka özü olmak demek, marka kimliğini yönlendirmek demek. Yani, tüketiciye kendinizi nasıl anlatmak istiyorsanız, o özelliklerinizi kimliğinizle aktarmanız demektir. Bu nedenle marka kişiliği marka yöneticileri için büyük önem taşıyor. Konuyla ilgili BrandMap dergisinin hemen her sayısında detaylı bir araştırma ya da makale bulabilirsiniz. Eski sayılara bakmanızı öneririm.
Marka kişiliği vahiy yoluyla inmez. Bunun için diğer marka öğelerinde olduğu gibi araştırma yapmak en akıllıca yoldur. Araştırmanın sonuçlarını ise bir marka danışmanının yorumlamasına bırakmanız da sağlıklı bir ilerleyiş olacaktır.
Marka kişiliği neden bu kadar önemlidir? Çünkü, tüketici sürekli söylediğimiz gibi çoğu ürün kategorisinde fiyat, performans gibi özelliklere bakmaz. Bunlar artık hemen her markada aynıdır. Tüketicinin baktığı şey, duygusal fayda kısmıdır. Çünkü, marka kişiliği sizin markanızın diğer markalardan ayrışmasına yardımcı olur. Çünkü, marka kişiliği tüketiciye sembolik bir fayda sunar. O sembolik fayda, tüketicinin kendini olumlaması, o marka ile kendi kişiliği arasında bağ kurarak bir statü elde etmesini öncelikli olarak kendi zihninde oluşturur. Bu nedenle marka kişiliği oluşturmak ve bunu da anlatabilmek önem taşımaktadır.
Markanızı kişilikli hale getirin. Onun öncelikle kişilikli olması icin tüketiciye sunmasını istediğiniz olumlu kişilik öğelerini belirleyin ve bu öğeleri bir şekilde ısrarla iletişim calışmalarınızda kullanın. Siz markanız için, rakiplerinizden farklı kişilik öğelerini ya da en güçlü kişilik öğelerini ısrarla iletişimde kullanmaya devam ederseniz, tüketici sizi rakiplerinizden ayırmaya başlar.
(Bu yazının tamamını ya da bir bölümünü, kaynak göstermeden lütfen başka bir yerde kullanmayınız. Kaynak: Bülent Fidan. http://www.bulentfidan.com.tr)
#startup #planbdiscovery #markaelçisi #İllüstrasyon #markadeneyimi #pazarlamadakuşaklar #sürdürülebilirlik #Jenerikmarka #marka #Pazarlama #Marketing #markadanışmanı #brandmap #brandangel #bülentfidan #müşterideneyimyolculuğuharitası #markatasarımı #brandsuiteistanbul #MarkaDanışmanlığı #emtiamalürünhizmet #İletişim #markasözlüğü #Reklam #Marka #MarkaYönetimi #cocacola #Akademik