top of page

Kişilik mi?


Bazen gerçekten kişiliği tanımlamak zordur... Hele insanın kendini tanımlaması, kimliğini değil de kişiliğini anlatması neredeyse imkansızdır. Çünkü, kişiliğiniz ile ilgili yaptığınız her açıklama -eğer narsist bir kişilikte değilseniz- karşı taraf tarafından “komik” algılanacak kaygısı hep zihindedir. İnsanı zorlar. Kimlikte fiziksel özellikler ağırlıkta iken kişilikte duygusal ve hissel öğeler daha ağırlık kazanır. Kişilik gerçekten zor açıklanır bir kimlik öğesidir. Ancak, sözcüklerle dile getiremesek de kimliğimiz gibi kişiliğimizi de aktarmanın yolları vardır. Bir kişi olman, bir kişiliğin olduğu anlamına gelmez Quentin Tarantino

Kıyafet seçimlerimiz, dinlediğimiz müzik, konuşma tarzımız, olaylara bakış açımız, bir olay karşısındaki tavırlarımız, duygularımız, yorumlarımız, görüşlerimiz... Tüm bunlar kişiliğimizi zaten kendi kendine anlatır. Ve birileri sizden söz ederken bazen “kişilik sahibi biridir” diye bahsedebilir. Bu durumlarda “kişilik”, neredeyse “muhterem” olmakla eş tutulur. İyi ve aklı başında bir insansınız, demek istenmektedir. Yani, kişilikli olmak iyidir :)

Markalar için de durum farklı değildir. Marka olmadan önce doğal olarak ortaya bir ürün/hizmet çıkar. Ham haldeki ve belki sadece adı konmuş olan bu sübyan markayı kimlik ve kişilik öğeleriyle besleyip adam eder, tam bir marka yaparsınız. Bazıları ise bu adam etme olayında ne yazık ki sınıfta kalır ve markanın bir kişiliği var mı yok mu anlaşılmaz. İşte, o anda marka olduğu iddia edilen ama kişiliksiz bir “şey” ortalarda dolanır, dolanır, zorla satılmaya calışılır. Ama ne yazık ki iş işten geçmiştir.

Bazen de bazı markalar kişilik açısından çok güçlülerken yerlerde sürünür duruma da gelebilirler. Bu daha da vahimdir. Çünkü, kimlik ve kişilik açısından güçlü olan bir markayı kişiliksizleştirmek için yöneticilerin ciddi bir şekilde çaba harcamaları ya da kendi ürün kategorilerinden habersiz olmaları gerekir. Bazen de marka yöneticileri suya sabuna dokunmamak için kişilik özelliklerini ortaya dökmek istemezler. Bu durumda da marka yine kişiliksizleşir.

Pazarlama tarihi bu örneklerle doludur.

Kişilik, marka kimliğinin önemli bileşenlerinden biri dedik. Önemli cünkü, kişilik özelliği içinde yer alan bazı öğeler, “marka özü” de olabilir. Marka özü olmak demek, marka kimliğini yönlendirmek demek. Yani, tüketiciye kendinizi nasıl anlatmak istiyorsanız, o özelliklerinizi kimliğinizle aktarmanız demektir. Bu nedenle marka kişiliği marka yöneticileri için büyük önem taşıyor. Konuyla ilgili BrandMap dergisinin hemen her sayısında detaylı bir araştırma ya da makale bulabilirsiniz. Eski sayılara bakmanızı öneririm.

Marka kişiliği vahiy yoluyla inmez. Bunun için diğer marka öğelerinde olduğu gibi araştırma yapmak en akıllıca yoldur. Araştırmanın sonuçlarını ise bir marka danışmanının yorumlamasına bırakmanız da sağlıklı bir ilerleyiş olacaktır.

Marka kişiliği neden bu kadar önemlidir? Çünkü, tüketici sürekli söylediğimiz gibi çoğu ürün kategorisinde fiyat, performans gibi özelliklere bakmaz. Bunlar artık hemen her markada aynıdır. Tüketicinin baktığı şey, duygusal fayda kısmıdır. Çünkü, marka kişiliği sizin markanızın diğer markalardan ayrışmasına yardımcı olur. Çünkü, marka kişiliği tüketiciye sembolik bir fayda sunar. O sembolik fayda, tüketicinin kendini olumlaması, o marka ile kendi kişiliği arasında bağ kurarak bir statü elde etmesini öncelikli olarak kendi zihninde oluşturur. Bu nedenle marka kişiliği oluşturmak ve bunu da anlatabilmek önem taşımaktadır.

Markanızı kişilikli hale getirin. Onun öncelikle kişilikli olması icin tüketiciye sunmasını istediğiniz olumlu kişilik öğelerini belirleyin ve bu öğeleri bir şekilde ısrarla iletişim calışmalarınızda kullanın. Siz markanız için, rakiplerinizden farklı kişilik öğelerini ya da en güçlü kişilik öğelerini ısrarla iletişimde kullanmaya devam ederseniz, tüketici sizi rakiplerinizden ayırmaya başlar.

(Bu yazının tamamını ya da bir bölümünü, kaynak göstermeden lütfen başka bir yerde kullanmayınız. Kaynak: Bülent Fidan. http://www.bulentfidan.com.tr)

BÜLENT FİDAN 
SEMİNER • DERS • SÖYLEŞİ TAKVİM /
2016- 2017-2018 -
2019- 2020
 
31 / 05 / 2021
Sivil Toplum Dünyasında Kime, Neden Güveniriz?
REPMAN FORUM
03 / 09 / 2020
İşin Güzel Yanı
04 / 06 / 2020
Çevrimiçi / Canan Duman'la Pandemi Döneminde Markayı ve Pazarlamayı Yönetmek
30 / 04 / 2020
Dijital Dönüşüm Yeni Normal mi?
20 / 04 / 2020
Nail Özer ile Söyleşi
 
6 / 01 /2020
Marka Deneyiminin Boyutları, Müşteri Yolculuk Deneyimi Haritasının Faydaları
Altınbaş Üniversitesi
28 / 11 / 2019
Ankara Marka Buluşmaları
ATO
3 / 07 / 2019
Marka Kimliği Çalıştayı
Denizli İhracatçılar Birliği
Denizli
21 / 04 / 2019
Ev Tekstilinde 2020 ve 2021 Trendleri Analizi
EVTEKS FUARI
20 / 03 / 2019
Marka Kimliğinde Değişim
Altınbaş Üniversitesi
11 / 03 / 2019
10. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Zirvesi
14 / 02 / 2019
Soyut Şeyler Ekonomisi
12 / 02 / 2019
Stratejik Marka Kavramı
Altınbaş Üniversitesi
11 / 01 / 2019
 
Günümüzün Devrimi
 
Konuk
Medipol Üniversitesi
21 / 12 / 2018
Marka Zirvesi 
Bakü Azerbaycan
06 / 12 / 2018
Kurumsal Sosyal
Sorumluluk Zirvesi
İstanbul 
30 / 11 / 2018
İletişimciler Buluşması
TÜHİD İstanbul
16 / 02 / 2018
 
Markaşehir İzmir
 
Konferansı
TÜHİD ve İzmir Ticaret Odası
23 / 12 / 2017
Made in Azerbaijan
Bakü
15 / 12 / 2017
Gaziantep Büyükşehir B.
Gaziantep
30 / 11 / 2017
Marketing Meetup
İTÜ Maslak
16 / 10 2017
House of Genius
Workinton
23 / 9 / 2017
Go Digital Etkinliği
Dijital Karga
Bilge Adam
25/ 05 2017
Arçelik -Beko
Ajans Yönetimi Eğitimi
Reklamcılık Vakfı
25 / 05 / 2017
Marka Türkiye 
Lütfi Kırdar İstanbul
11 / 05 / 2017
İçerik Oyunları
(Konferans)
Santral İstanbul
İstanbul Bilgi Üniversitesi
30 /03/2017
Yerelden Globale 
Markalar Konferansı
Cef Works 
Shangri-La Hotel
15 /03/2017
Marka Deneyiminde 
Marka Kimliği
Bahçeşehir Üniversitesi

24 /02/2017

Türk Olarak İtalyan Tasarımı Satmaya Çalışmak

Bursa Halkla İlişkiler Derneği

Bursa

14/12/2016

Dijital Dünyada Marka İletişimi ve Yönetimi / Konuşmacı/ Seminer

Doğuş Üniversitesi

Sanat ve Tasarım Fakültesi

İstanbul

04/11/2016

Marka Kimliği Yaratma 

Atölye Çalışması

Brand Institute

İstanbul

12/10/2016 

Türk Kimliğinin

Markalara Yansıması

Brand Institute

İstanbul

07/10/2016

Temel Marka Yönetimi

Brand Institute 

İstanbul

13 /08/2016 

Markalar ve Sosyal Medya

Açık Seminerler / BrandMap İstanbul

25/07/2016

Ajans Marka İlişkileri - Ajans Yönetimi / TürkTelekom Akademi / İstanbul
 

30/05/2016 

Krizde İtibar ve Marka Yönetimi / ANSİAD

Antalya 

07/05/2016 

Kurumsal Marka Stratejileri ve İtibar Yönetimi / REPMAN-İtibar Araştırmaları Merkezi

İstanbul

03/04/2016 

Marka Yönetimi ve Marka Kimliği / Ortak İletişim / İstanbul

17/02/2016 

Sosyal Medya ve Marka / İstanbul

05/01/2016 

Marka Yönetimi / Merkez Kariyer Günleri / İstanbul 

Bilgi: Seminer, eğitim ve söyleşi için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz. 

 BRANDMAP 

İşdünyasının bilgi paylaşım platformu yayını olan BRANDMAP, her ay marka temelinde işdünyası konularını işliyor. 

BM-143 kapak.png
BRAND SUITE ISTANBUL


Türkiye'nin marka temelinde hizmet sunan tek KURUMSAL MARKA TASARIM AJANSI

BrandSuite İstanbul, Bülent Fidan ve tasarım ekibi tarafından, marka kimliği, marka görsel kimliği, marka iletişimi ve kurumsal tasarımlar alanında çalışmalarını sürdürüyor.
 

Bilgi: Marka Danışmanlığı ve tasarımlarınız için sitedeki İLETİŞİM bölümünden görüşme talebinizi yollayabilirsiniz. 
 

brandsuitelogo1-01.png
bottom of page