© 2016 Bülent Fidan

  • Facebook B&W
  • Twitter B&W
  • Instagram B&W
  • link

Marka İletişimi İçin Marka Departmanı

May 20, 2016

Markalar için çok önceden ‘duyuru’ vardı. Sonra basın mecrası devreye girince ‘bilgi reklamları’ ortaya çıktı. Diğer mecralar da hayatlarına başlayınca halkla ilişkiler eklendi. Doğrudan pazarlama, etkinlik pazarlaması gibi alanlar, markanın sesini yükseltmesinde yan alan olarak başladılar ve bazı markaların stratejilerinde ilk basamağa yerleştiler. Sonrasında malum, internet temelli, ‘dijital iletişim’ doğdu.

Arada kurumsal sosyal sorumluluk, sürdürülebilirlik gibi kavramlar, markaya farklı boyutlar kattı. Önceleri, sadece reklam ve halkla ilişkiler temelinde iki ana dal olan tanıtımın adları da bunlardı. Bazı kurumlar, reklam ve halkla ilişkiler; diğerleri halkla ilişkiler ve tanıtım gibi farklı adlandırmalara gittiler.

Sonra, diğer dallar da toplanınca ‘pazarlama iletişimi’ dendi. 2000 yılından itibaren, Türkiye’de ısrarla “marka iletişimi” kavramının kullanılması gerektiğini savunuyor ve vurguluyorum. Çünkü markalar çağında artık ürünün değil, markanın iletişimini yapıyoruz. Ve tabii ki 2010 sonrası da marka deneyimi dönemi yaşanmaya başlandı. Tüketici ürünü alırken, marka tercihi yapıyor. Ürün tanıtımları yaparken, aslında hep markanın gücünden, kimliğinden, kişiliğinden, konumlandırmasından yararlanıyoruz.

Günün sonunda da, tüketicinin zihninde ürün değil, marka kalıyor. Ürünü tüketip, kullanıp, ondan fiziksel fayda sağladıktan sonra, iyi bir tercih yaptığı, sosyal statüsünü koruduğu ya da güvenilir bir iş yaptığını düşünüp "duygu" temelli mutluluk, haz yaşıyor. Asıl ulaşmak istediği de zaten bu duygu temelli hazları. O zaman tüketicinin aslında tükettiği şeyin aslında ürün değil, ulaştığı şeyin yani marka hazzının öne çıkarılması zorunluluğu ortaya çıkıyor.

Durum böyle olunca da kurumlarda artık reklam-halkla ilişkiler departmanlarının yanı sıra, çok önemli bir departman olan "Marka Departmanı'nın kurulması gerekiyor.

Bu marka departmanı, ne yapacak?
• Marka departmanı - daha her şeyin başında - fikir ya da deneme aşamasındaki ürünün, markanın kimlik ve konumlandırmasına uygunluğunu kontrol edecek. Markayı temsil etmeyen ürün, pazara çıkamayacak.

• Marka departmanı, reklamdan halkla ilişkilere kadar yapılan tüm iletişim çalışmalarının, marka kimliğine ve konumlandırmasına uygunluğunu kontrol edip, markanın vaadlerini nasıl aktardığına bakıp ajansları strateji ve brif bazında yönlendirecek.

• Marka departmanı kurumun tüm katmanlarında, markanın doğru temsil edilmesini sağlayacak. Gerekirse kurum içi marka elçiliği programından farklı eğitimlere kadar her algı yönetimini oluşturup uygulayacak.

• Marka departmanı, kurum içinde bir marka anayasası oluşturacak. Bu anayasaya, hem kurum içindeki CEO'dan en alttaki elemana kadar tüm çalışanlar hem de kurumun çalıştığı tedarikciler ve üretim ortakları da uyacak.

• Marka departmanı markanın olumlu gelişimi için fikirler üretecek; bu fikirleri Yönetim Kurulu’na teklif olarak sunacak.

• Marka departmanı, markanın kurumun en önemli parasal değerlerinden biri olması nedeniyle, sürekli olarak marka değerini ölçtürecek, bu ölçümü kurumun finans bölümüyle paylaşacak. Gelecekte marka değerinin artması için eksik kalınan yönlerle ilgili olarak yönetimi bilgilendirip, eksikleri giderecek marka projeleri hazırlayacak.

• Mark adepartmanı, kurumun diğer tüm birimleri ile ortak projeleri geliştirip uygulayacak.

Marka departmanında, kimler olmalı?
• Marka departmanı öncelikle, bir Genel Müdür Yardımcısına bağlı olarak, doğrudan tepe yönetimle çalışmalı. Gerekirse, marka departmanı, bağımsız bir kurum da olabilmeli. Bu hizmet dışarıdan da alınabilmeli. Ancak, bu bir danışmanlık değil, süreklilik arzetmeli.

• Marka departmanında, marka uzmanları olmalı. Özellikle, işletme, iletişim, araştırma ve yönetim konularında ek eğitim almış kişiler bu departmana seçilmeli.

Sevgili marka yöneticileri, markalar öncüdür. Madem artık markayı yönetiyoruz, o zaman marka iletişimine ve marka departmanına geçme zamanımız da geldi demektir. İş dünyasının marka öncüleri siz olun ve marka iletişimine başlayın. Bunu da kurumunuzda bir marka departmanı oluşturarak gerçekleştirin.

(Bu yazının tamamını ya da bir bölümünü, kaynak göstermeden lütfen başka bir yerde kullanmayınız. Kaynak: Bülent Fidan. http://www.bulentfidan.com)

Please reload

BÜLENT FİDAN 
SEMİNER • DERS • SÖYLEŞİ
TAKVİM /
2016-2017-2018-2019
3 / 07 / 2019
Marka Kimliği Çalıştayı
Denizli İhracatçılar Birliği
Denizli
21 / 04 / 2019
Ev Tekstilinde 2020 ve 2021 Trendleri Analizi
EVTEKS FUARI
20 / 03 / 2019
Marka Kimliğinde Değişim
Altınbaş Üniversitesi
12 / 02 / 2019
Stratejik Marka Kavramı
Altınbaş Üniversitesi
11 / 01 / 2019
 
Günümüzün Devrimi
 
Konuk
Medipol Üniversitesi
11 / 01 / 2019
Günümüzün Devrimi
Konuk
Medipol Üniversitesi
21 / 12 / 2018
Marka Zirvesi 
Bakü Azerbaycan
06 / 12 / 2018
Kurumsal Sosyal
Sorumluluk Zirvesi
İstanbul 
30 / 11 / 2018
İletişimciler Buluşması
TÜHİD İstanbul
16 / 02 / 2018
 
Markaşehir İzmir
 
Konferansı
TÜHİD ve İzmir Ticaret Odası
23 / 12 / 2017
Made in Azerbijan
Bakü
15 / 12 / 2017
Gaziantep Büyükşehir B.
Gaziantep
30 / 11 / 2017
Marketing Meetup
İTÜ Maslak
16 / 10 2017
House of Genius
Workinton
23 / 09 / 2917
Go Digital Etkinliği
Dijital Karga
Bilge Adam
25/ 05 2017
Arçelik -Beko
Ajans Yönetimi Eğitimi
Reklamcılık Vakfı
 
25/ 05 / 2017
Marka Türkiye 
Lütfi Kırdar İstanbul
11 / 05 / 2017
İçerik Oyunları
(Konferans)
Santral İstanbul
İstanbul Bilgi Üniversitesi
30 /03/2017
Yerelden Globale 
Markalar Konferansı
Cef Works 
Shangri-La Hotel
15 /03/2017
Marka Deneyiminde 
Marka Kimliği
Bahçeşehir Üniversitesi

24 /02/2017

Türk Olarak İtalyan Tasarımı Satmaya Çalışmak

Bursa Halkla İlişkiler Derneği

Bursa

14/12/2016

Dijital Dünyada Marka İletişimi ve Yönetimi / Konuşmacı/ Seminer

Doğuş Üniversitesi

Sanat ve Tasarım Fakültesi

İstanbul

04/11/2016

Marka Kimliği Yaratma 

Atölye Çalışması

Brand Institute

İstanbul

12/10/2016 

Türk Kimliğinin

Markalara Yansıması

Brand Institute

İstanbul

07/10/2016

Temel Marka Yönetimi

Brand Institute 

İstanbul

13 /08/2016 

Markalar ve Sosyal Medya

Açık Seminerler / BrandMap İstanbul

25/07/2016

Ajans Marka İlişkileri - Ajans Yönetimi / TürkTelekom Akademi

İstanbul
 

30/05/2016 

Krizde İtibar ve Marka Yönetimi / ANSİAD

Antalya 

07/05/2016 

Kurumsal Marka Stratejileri ve İtibar Yönetimi / REPMAN-İtibar Araştırmaları Merkezi

İstanbul

03/04/2016 

Marka Yönetimi ve Marka Kimliği / Ortak İletişim

İstanbul

17/02/2016 

Sosyal Medya ve Marka / İstanbul

05/01/2016 

Marka Yönetimi / Merkez Kariyer Günleri

İstanbul

 

Bilgi: Seminer, eğitim ve söyleşi için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz.  

KARİKATÜR - İLLÜSTRASYON 

1990'dan bugüne… Karikatürlerim ve editoryal illüstrasyonlarım…
Ödül alan ve yayınlanan eserler arasından derlenmiştir.

Bilgi: Yayınlarınız için Bülent Fidan'ın editoryal illüstrasyonlarını kullanmak ya da size özel illüstrasyon çizimleri için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz. 

 BRANDMAP 

İşdünyasının bilgi paylaşım platformu yayını olan BRANDMAP, her ay marka temelinde işdünyası konularını işliyor. 

BM 32 KAPAK.jpg
BRAND SUITE ISTANBUL


Türkiye'nin marka temelinde hizmet sunan tek KURUMSAL MARKA TASARIM AJANSI

BrandSuite İstanbul, Bülent Fidan ve tasarım ekibi tarafından, marka kimliği, marka görsel kimliği, marka iletişimi ve kurumsal tasarımlar alanında çalışmalarını sürdürüyor.
 

Bilgi: Marka Danışmanlığı ve tasarımlarınız için sitedeki İLETİŞİM bölümünden görüşme talebinizi yollayabilirsiniz. 
 

 SON PAYLASIMLAR 

December 25, 2018

Please reload

 SEARCH BY TAGS 
Please reload